BKV SZTRÁJK – előrelépés az elégséges szolgáltatásban?

Közelednek az álláspontok a BKV-nál az elégséges szolgáltatásokról. A szakszervezet hajlik arra, hogy a járművek 15-30 százalékát elindítsa a munkabeszüntetés idején – ezt a BKV kommunikációs vezetője jelentette be a délelőtti tárgyalások után. Az érdekképviseletek egyelőre nem erősítették meg a hírt. Ha a sztrájk jogszerűnek számít majd, a BKV elgondolkodik az utasok kárpótlásán, de erről még korai nyilatkozni – mondta Regőczi Miklós.

A BKV korábban ragaszkodott ahhoz, hogy a metró a sztrájk idején is a szokásos menetrend szerint közlekedjen, kedden azonban már arról beszéltek, a 90 százalékos készültséggel is megelégszenek. A HÉV, a busz, a villamos és a troli esetében továbbra is 80 százalék a minimum. A fővárosi forgalom felét egyébként a buszok, 22 százalékát a metró, 20 százalékát pedig a villamosok bonyolítják. A szeptember 4-re kitűzött munkabeszüntetés reggel négytől egyig tartana, de Regőczi szerint délután négyig, ötig is eltart majd, mire helyreáll a rend. Hogy elkerüljék a káoszt, a sztrájk idejére alkalmi sofőröket is toborzott a BKV. Kedd reggelig 158-an jelentkeztek. Ők egy másfél napos tanfolyam elvégzése után ülhetnek volán mögé. A BKV-sofőrök napidíjánál 3-szor többet, bruttó 30 ezer forintot kapnának – a 8 órás munkáért, plusz a tanfolyamért.
Ezt a sztrájkolók aznapi béréből fizeti ki a BKV, ami 40-50 millió forintra tehető – mondta Regőczi Miklós.

A BKV kommunikációs vezetője elmondta még: kisebb vita támadt abból, ki hogyan értelmezi az üzemkezdetet. A sofőröknél korábban 4.30-ról volt szó, kedden viszont már négy óráról beszélt a szakszervezet.
Külön vitatott a műszaki dolgozók helyzete. Ők este hattól hajnali kettőig dolgoznak – a szakszervezet szerint szeptember 4-én már ők sem dolgoznának, vagyis éjfélkor letennék a munkát. Emiatt viszont lehetnek olyan buszok, amelyek a rendszeres vizsgálat hiánya miatt nem indulhatnának el – mondta Regőczi.

A dolgozók egy része dolgozni akar jövő kedden. Így van ezzel a nyugdíjas munkavállalók jó része, illetve a BKV két alvállalkozója, a VT-Transman Kft. és a Nógrád Volán Zrt. is; náluk dolgozik a buszvezetők 5 százaléka. A pontos arányokat azonban csak a tervezett sztrájk reggelén lehet majd tudni – tette hozzá.
A tárgyalások szerdán is folytatódnak az elégséges szolgáltatásról, illetve a bérekről.