BKV: reggel kilenctől egyeztettek az elégséges szolgáltatásról

Reggel 9 óra óta egyeztetnek a BKV-nál a szeptember 4-re tervezett sztrájk kapcsán az elégséges szolgáltatás mértékéről. A közlekedési vállalat vezetése és a szakszervezetek képviselői, délután egytől a bérekről próbálnak megállapodni. Az érdekképviselet tartja magát ahhoz, hogy szeptember 4-én egyetlen járat sem induljon, a BKV pedig azon van, hogy az utasokat minél kevesebb kellemetlenség érje a munkabeszüntetés miatt. A munkajogászok szerint azonban sem a sztrájktörvény, sem a munkatörvény nem rendelkezik pontosan a minimális szolgáltatás mértékéről és a külsős alkalmazottak felvételéről. A tervezett 12 óra helyett már reggel kilenckor tárgyalóasztalhoz ültek a dolgozók 85 százalékát tömörítő szakszervezetek képviselői és a BKV vezetése, hogy az elégséges szolgáltatás mértékéről egyeztessenek. Az érdekképviselet nem akar engedni abból, hogy egyetlen járat sem induljon el szeptember 4-én – mondta el a Független Hírügynökségnek Nemes Gábor, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSzSz) alelnöke. Hozzátette, hogy úgy tudja, hogy minden dolgozó csatlakozik a sztrájkhoz. Nemes Gábor elmondta azt is, hogy szerintük teljesen jogszerűtlen a BKV buszvezető-toborzó akciója, amely az utasok biztonságát is kockáztatja.

A BKV-nál ugyanakkor azt mondják, nincs olyan törvény, amely szerint jogszerűtlen lenne, hogy nyugdíjas munkatársakat hívnának vissza a sztrájk napjára, illetve, hogy buszsofőröket vennének fel újsághirdetések útján – mondta el Regőczy Miklós, a BKV kommunkikációs igazgatója. Hozzátette: arról nincsenek pontos adataik, hogy a dolgozók hány százaléka szüntetné be a munkát, jelenleg az adatgyűjtésnél tartanak. Közölte, hogy elképzeléseik szerint a metrókat, trolikat és villamosokat korábbi munkatársak, illetve a sztrájkhoz nem csatlakozók vezetnék, csak a buszokat vezethetnék a hirdetésekkel toborzott ideiglenes munkatársak. Bruttó 30 ezer forintot kapnának, ebben benne van az egy-két napos képzés is. A sofőrök átlagos napi bére 10-12 ezer forint.

A törvény nem rendelkezik ilyen estekben a külsősök munkaerő alkalmazásáról – mondta el a Független Hírügynökségnek Viszló László munkajogász. Hozzátette, hogy ha a kollektív szerződésbe nem rögzítették a feltételeket, akkor jogszerű az alkalmazásuk. Érdekeket sért, és szakmai oldalról is aggályos lehet, de jogilag nem. Viszló László elmondta azt is, hogy vélhetően szakmailag sincs gond, hisz képzett sofőrökről van szó, akik tréningen is részt vesznek, mielőtt munkába állnak. Hozzátette, hogy ugyanígy nem rendelkezik a törvény arról sem, hogy mit jelent pontosan az elégséges szolgáltatás, illetve, hogy a közlekedési társaságra vonatkozik-e ez egyáltalán.

A bérekről délután egy órától kezdenek tárgyalni. A BKV dolgozóinak 85 százalékát képviselő érdekképviseletek azt akarják elérni, hogy az év eleji, átlagosan 7 százalékos emelést megtartva még 6 százalékkal növeljék a fizetéseket január elsejétől visszamenőleg. A BKV azonban nem akarja újra emelni a béreket.








hirdetés




hirdet�s