Biztos: változik a vizsgabiztos?

Magyarországon évente körülbelül 240 ezren kísérelnek meg közúti járművezetői engedélyt vagy közúti közlekedési szakember képesítést szerezni
Magyarországon évente körülbelül 240 ezren kísérelnek meg közúti járművezetői engedélyt vagy közúti közlekedési szakember képesítést szerezni
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – A céges alkalmazotti státuszba kerülő vizsgabiztosok ebben az évben magasabb fizetést kaphatnak.


Ettől az évtől nem a közlekedési hatóság szervezi a tanuló vezetők vizsgáztatását, hanem az állam által alapított nonprofit cég, az úgynevezett Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont (KAV) Nonprofit Kft. A Közlekedéstudományi Intézethez tartozó új cég évente 4 milliárd forintnyi bevételt kezel majd.

Csökkenhet a korrupció

A nagy változás célja csökkenteni az akár 5-6 hetes várakozási időt, és lehetőséget adni az esti vagy hétvégi vizsgáztatásra. A módosításnak más előnye is lehet, hiszen az eddig köztisztviselőként dolgozó, majd ettől az évtől céges alkalmazotti státuszba kerülő vizsgabiztosok magasabb fizetést kaphatnak, így csökkenhet a korrupció. A KAV valóban a huszonegyedik századba repíti a magyar tanuló vezetői vizsgarendszert, hiszen az átszervezett vizsgaközpontokban akár bankkártyával is lehet majd fizetni – adta hírül a totalcar.hu.

Hivatalos állásfoglalást kérve kerestük meg a legilletékesebbet, az Innovációs és Technológiai Minisztérium sajtóosztályát, ahonnan az alábbi tájékoztatást kaptuk: Magyarországon évente körülbelül 240 ezren kísérelnek meg közúti járművezetői engedélyt vagy közúti közlekedési szakember képesítést szerezni. A vizsgáztatás korábban fennállt rendszere nem volt egységes, kapcsolódó tevékenységeket végeztek a járási (fővárosi, kerületi) hivatalok és az Innovációs és Technológiai Minisztérium. A vizsgák szervezésében jelentős feladatok hárultak a képzőszervekre is.

A hatékonyabb, országosan egységes szakmai színvonalú és fenntartható feladatellátás érdekében jött létre 2019. január 1-jével az önálló Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont. A széttagoltság megszüntetésével mindenütt azonos tárgyi, műszaki és személyi feltételek biztosíthatóak.

A megszokott ügyintézés

A vizsgaközpont a közúti járművezetők vizsgáztatását a szokásos vizsgahelyszíneken, a megszokott ügyintézéssel végzi a kormányhivatalok és a névjegyzékben szereplő közúti járművezetői vizsgabiztosok bevonásával. A tanulóvezetők vizsgára jelentkezése is változatlan formában marad, az autósiskolák közreműködésével érhetik el mindezt.

A tevékenységét országos illetékességgel végző vizsgaközpont létrehozásával a közigazgatási bürokrácia- és költségcsökkentés folytatódik. Az intézkedéssel lehetőség nyílik a vizsgákra való várakozási idő mérséklésére, a stabil és fenntartható vizsgabiztosi állomány kialakításával garantálható az átláthatóság. Az egységes, közvetlen irányítással minden képző- és vizsgahelyen egységes módszertan alapján, azonos műszaki színvonalú infrastruktúrán (számítógép, rutinpálya, gyakorlati eszközök stb.) vizsgáztatnak, ami hozzájárul a közlekedésbiztonság javításához is.

– ÉKN –

A hét leggyakoribb azonnali bukási ok

Nem engedi át a gyalogost a zebránál.
A jobbkezes utcát, vagyis az egyenrangú útkereszteződést gyakran nem jelzi külön tábla. Balul sül el, ha nem veszi észre, akkor is, ha nem kell belenyúlni a pedálba, mert épp nem jött senki.
Balra kanyarodás egyirányú utcából – a jobb oldali sávból.
Kanyarodás előtt nem fordítja el a fejét, csak a tükörbe pillant.
Mennyi? 30! – avagy azok a lehetetlen sebességhatárok.
Indulás behúzott kézifékkel.
Autóbusszal szemben elkövetett udvariatlanság.

likedrive.hu

Szubjektív

Kétféle ember létezik: akinek van jogosítványa, és akinek nincs. A vizsgáztatás egy külön állam az államban, ahol elképzelhetetlen, hogy mindenki elsőre átugorja a lécet. Nem nehéz fogást találni a rutintalanon a felkészült vizsgabiztosoknak. A centralizált rendszer az anomáliák megszüntetését szolgálja. Ez tipikusan az a szakterület, amelyre mindig lesz igény, kiapadhatatlan a bevételi forrás. A bevétel pedig erősíti a szabályt.

– Ladányi Tóth Lajos –