Biztonságunk érdekében soha sem késő átnézni a kerékpárunkat

Akt.:
Szánjunk időt a bicikli karbantartására, balesetet előzhetünk meg
Szánjunk időt a bicikli karbantartására, balesetet előzhetünk meg - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc, Nyíregyháza, Debrecen – Megkezdődött a kerékpáros szezon: mire érdemes odafigyelni mielőtt bringára pattannánk?

Kezdjük a végén, de talán az egyik legfontosabbal! A következő kiegészítők legyenek a bringán: lámpa elől-hátul, prizma ugyancsak elől-hátul és csengő. Lámpából nem elegendő a kis villogós, olyat kell venni, amely messziről is jól látható. Sokan nem tudják, de a kerékpáros hordhatja magán vagy a hátizsákján is a lámpát, de a sisakján is.

Városban ugyan elmegy a kisebb, villogós, ám ha kimerészkedünk a lakott területről, oda kellenek a nagy teljesítményű lámpák, hogy lássunk is. A KRESZ szerint ajánlott, de nem kötelező a biciklis sisak városban, ám szerintünk a legkisebb távolságra is érdemes felvenni. Érdemes, mert a kezünk egy esésnél eltörhet, begipszelik, ám a fejünk…

Ha ezek megvannak, és már nagyon indulnánk, nézzük meg a kormány és a fékek állapotát. A kormány ne ityegjen, kotyogjon, minden gond nélkül forduljon! Húzzuk meg a stucni csavarjait, anyáit – kétszer is. Akinek fékbetétes, lesse meg az állapotát, ha cserélni kell, cseréljük, és állítsuk a felnihez. Szintén beállítást igényelnek a féktárcsák is. Igen, a kopott fékekkel is lehet lassítani, ám jobb a csere, hiszen mi megállni akarunk. A bovdenek kötése is fontos, ha már abszolút nem boldogulunk, forduljunk szakszervizhez.


Kihagyhatatlan az abroncs

A lánc állapota ugyancsak fontos. Ha az megnyúlt, cseréljük, akár a lánckerekekkel együtt, hiszen együtt mozognak és kopnak. Ha nyikorgó hangot hallat a lánc, nem elég a kenőolaj és vízkiszorító spray, az többnyire tüneti kezelés. Ha lehetőségünk van rá, néha fürdessük meg Brigéciolban.

Természetesen kihagyhatatlanok a gumiabroncsok. Ha úgy alakul, akkor belefér egy gyors pumpálás, ám gyakran felmerül: mennyit fújjunk bele? A személygépkocsikba tett 1,5–2 bart gyorsan felejtsük el, ugyanis a bringakerékbe 3–5 bar nyomás indokolt.

A keményre fújt abronccsal könnyebb a tekerés az aszfalton, ám ha murvára vagy erdőbe „tévedünk”, engedhetünk belőle. Általános vélekedés (és tapasztalat) szerint a puha gumi nehezen irányítható, könnyen kap felütéses defektet, s amellett, hogy balesetveszélyes, még lassabb is.

Persze a túl kemény guminak is vannak hátrányai, például könnyebben megcsúszik. (A gumi vastagsága szerint – átlagos 70–80 kilo­gramm testsúllyal számolva – országúti külsők esetében 8–10 bar lehet ideális; trekking, túragumiknál 4–5 bar; MTB gumiknál 2 collig 3–3,5 bar; 2 coll fölött 2,5–3 bar.)

A kormány és nyereg beállítása

A küllőkkel a tapasztalatok szerint ne babráljunk, mert nagyobb kárt csinálhatnak azok, akik nem értenek hozzá, forduljunk szakemberhez.

Sokan megfeledkeznek a kormány és a nyereg beállításáról, pedig a túl alacsony nyereg vagy kormány gerinc-, hát- és térdfájdalmakat okozhat. Fontos! A nyeregcsövet annyira kell kihúzni, hogy a pedál alsó helyzetében nyújtva legyen a lábunk, de még ne kelljen oldalra billenni a tekeréshez. (Ha a nyeregcsövön található biztonsági figyelmeztetés előtűnik, vegyünk egy hosszabb csövet.) A kormány olyan magasságban legyen, hogy egyenes derékkal, hosszú távon is kényelmesen tudjuk fogni. Ez általában a nyereg magasságával egyezik meg.

Következő cikkünkben igyekszünk olyan helyeket ajánlani a megyében, ahová érdemes eltekerni. Ha ismer ilyen kitűnő bringás paradicsomokat, ossza meg velünk és küldje el nekünk az istvan.juhaszlehi@eszak.hu e-mail-­címre. Megírjuk!

Juhász-Léhi István


Legalább egy nadrágot

Ha tehetjük, ne sajnáljunk néhány ezer forintot a kerékpáros ruházatra, de ha mást nem is, egy kerékpáros nadrágot mindenképp érdemes beszerezni. Kényelmesebb a biciklizés, nem gyűrődik, nem csúszkál. Mivel betéttel van ellátva, ad egy kis plusz párnázottságot a kerékpárnyereghez.

A másik a kerékpáros mez. Technikai aláöltözetet és kerékpáros mezt használjunk, hiszen jól szellőzik, gyorsan szárad, és minden nedvességet kipárologtat.

Lehet sok egyéb kiegészítőt választani, mint például kerékpáros zokni, kesztyű, sapka, szemüveg és a hidegebb időkben kamásli.








hirdetés