Bíznak a villamos pályázat sikerében Debrecenben

Akt.:
Bíznak a villamos pályázat sikerében Debrecenben
Debrecen – Még túl sem vagyunk a csatornaépítési munkálatoknak az egész várost felbolygató közlekedési „fáradalmain”, itt az új trauma: a következő hónapokban gyakorlatilag járhatatlan lesz Debrecen egyik legforgalmasabb útvonala: a Dózsa György utca.

A megpróbáltatás ugyanakkor nem hiábavaló, mert elkezdődik a helyi tömegközlekedés jövőjét lényegesen átalakító beruházás, a 2-es villamos pályájának építése. Két éve komoly vita zajlott egyes városlakók, civil szervezetek és az önkormányzat között arról, hogy a legjobb nyomvonalat jelölték-e ki az új pályának. Ám e vitának szinte már nem volt értelme, mivel az uniós támogatást csak a nyertes terv végrehajtására lehet felhasználni. Később a villamosok gyártására kiírt pályázatok kudarca keltett figyelmet.

Már nem csak papíron fut a villamos-projekt

– Az önkormányzat bízik abban, hogy a járműbeszerzésre immár hatodszor kiírt pályázat sikeres lesz. Most az érdeklődés is nagyobb volt, mint a korábbi alkalmakkal – fogalmazott dr. Papp László alpolgármester a Napló érdeklődésekor. Mint mindannyiszor megírtuk, az eddigi pályázatokon kihirdetett eredményt a vesztesek rendre megtámadták, és a közbeszerzési döntőbizottság az értékeléseket különböző okok miatt megsemmisítette.

Papp László szerint nem zárható ki, hogy jogorvoslati eljárások ezúttal is lesznek, de optimistán tekintenek előre. Ha a pályázat mégis újra kudarccal végződne – tette hozzá az ezt firtató kérdésünkre –, akkor következhet ismét egy új kiírás. Ez viszont azt jelentené, hogy a projekt futamidejének végső határidejét is módosítani kell, ami igen bonyolult eljárást igényel – jegyezte meg.

Építik az új villamospályát Debrecenben

A városban közlekedők először pénteken tapasztalhatják meg, hogy a projekt már nem csak papíron fut. Reggeltől lezárják a Dózsa György utcát a Csemete utcától a Füredi útig. Autóval csak az ott lakók közlekedhetnek. Az autóbuszok is terelőútvonalon járnak. Maguk a munkálatok a Dózsa György utcán – a kivitelező információi alapján – előreláthatólag őszig tartanak. Szándékuk szerint tanévkezdésre a Dózsa György Általános Iskolát megközelíthetővé teszik.

Hagyjuk szabadon a parkolót

Túl az imént ismertetetteken, szintén június 24-től (péntektől) előreláthatólag novemberig a Thomas Mann utcán és a Mikszáth Kálmán utcán a Békessy Béla utca felé haladva a bal oldalon található parkolókban, valamint előreláthatólag augusztus végéig a Cívis utca 17. mögötti, támfallal körülvett parkolóban szintén közműkiváltási, villamospálya-, út- és támfalépítési munkák zajlanak – áll dr. Szabó József projektmenedzser közleményében. A kivitelezők kérik a gépjárművezetőket, hogy a munkálatok ideje alatt hagyják szabadon a parkolókat. Az érintett szakaszon buszmegálló-áthelyezések lesznek. A Bolyai utca – Thomas Mann utca csomópontban forgalomkorlátozás várható.

HBN-SZK


A 2-es villamos előélete

  • 1999 óta téma a 2-es villamos Debrecenben.
  • 2006-ban elkészültek az első tervek a nyomvonalról, s még abban az évben meg is kapták az építési engedélyeket.
  • 2008-ban a város a DKV-val konzorciumot alakít, hogy közösen pályázzanak a projektre, december 19-ére az Európai Bizottság is jóváhagyta a támogatást
  • 2009. január 5-én kiírják az első nyílt közbeszerzési eljárást a 18 alacsony padlós villamosra.
    • 2009. május – bejelentik, hogy a pályázat eredménytelenül zárult.
    • 2009. június – az önkormányzat újra kiírja a közbeszerzési pályázatot a villamosokra.
    • 2009. szeptember – a pályázat ismét érvénytelen
    • 2009. október – Pajna Zoltán alpolgármester bejelenti, hogy a járműbeszerzésre ismételten kiírt pályázat érvénytelensége miatt a teljes projekt befejezési határideje 2010-ről 2012-re módosul.
  • 2010. január – a harmadik járműbeszerzési kiírásra öten pályáztak
    • 2010. február 24. – a városházán aláírták a pálya és tartozékai építésére vonatkozó vállalkozói szerződést Arcadom Építőipari Zrt.-vel (ATK-Debrecen Konzorcium)
    • 2010. március 4. – úgy tűnt a negyedik közbeszerzési eljárás végre sikeres, a spanyol CAF gyárthatja a 18 új villamost
    • 2010. március – aláírták a pályaépítés kivitelezési szerződését a város vezetői az ATK-Debrecen konzorcium, valamint a DKV Zrt. képviselői
    • 2010. március 16. – a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) megtiltotta az új járművek beszerzésére irányuló szerződéskötést, mert a március 4-i döntést minden pályázó megfellebbezte – később megsemmisítették az eredményt
    • 2010. április – a város bíróságon támadta meg a KDB döntését
    • 2010. július – kiírták az 5. „egyszerűsített” közbeszerzési eljárást
    • 2010. szeptember 25. – az első „kapavágás” a Mikszáth Kálmán utcán – kezdődik a pályaépítés
    • 2010. október 7. – az olasz Ansaldo Bredát hirdették ki az ötödik pályázat győzteseként
    • 2010. október 18. – a CAF megtámadta a döntést
    • 2010. november 29. – a KDB megsemmisítette az 5. eljárás eredményét
    • 2010. december – Debrecen a Fővárosi Bírósághoz fordul jogorvoslatért a KDB-döntés nyomán
  • 2011. február 3. – elkezdték a 2-es villamos nyomvonalán (a Thomas Mann utcán) a fakivágást
    • 2011. május – hatodszor is kiírják a pályázatot a járműbeszerzésre
    • 2011. június 6. – hatan pályázatak a hatodik körben (a spanyol CAF, az olasz Ansaldo Breda, a német Stadler, a cseh-magyar Ganz-Skoda, az aradi SC Astra Vagoane Calatori és a lengyel Solaris – utóbbi három most először)

Mi épül?

A kivitelezéssel megvalósul, a tervek szerint:

  • 4 kilométernyi, a sínek között burkolt vágány,
  • 4 kilométernyi nyitott vágány,
  • 250 darab (részben közvilágítási lámpákat is hordozó) felsővezeték-tartó oszlop,
  • 9 kilométernyi felső vezeték,
  • 2 áramátalakító egység,
  • 31 peron,
  • 25 ezer négyzetméteren útépítés,
  • 2 ezer négyzetméteren járdaépítés,
  • 9 ezer méter hosszan közműkiváltás,
  • a DKV Salétrom utcai járműtelepének felújítása,
  • a munkálatokkal érintett területeken a növényzet megújítása








hirdet�s