Benzin a tankban és az árban

Benzin a tankban és az árban
Miskolc – A benzináremelés nemcsak az „úrvezetőket”, a vállalkozásokat is szorongatja.

Néhány héttel ezelőtt elemzőnk, Hegedűs Miklós, a GKI Energiakutató Kft. ügyvezető igazgatója a kőolaj világpiaci árának és a dollár árfolyamának várható csökkenése miatt az üzemanyagárak csökkenését vagy legalábbis stagnálását prognosztizálta, a tőzsdei mozgások és a dollárárfolyam kismértékű emelkedése következében mégis újra drágulnak az üzemanyagok. Ma nulla órától 6-6 forinttal emeli a Mol a benzin és a gázolaj bruttó nagykereskedelmi listaárát, s bár az egyes kutak árképzése egymástól eltérő, az autósoknak nagyjából ugyanilyen mértékű árváltozással kell számolniuk. A benzint így átlagosan 325, a gázolajat pedig 300 forint környékén tankolhatjuk literenként.

Kenyér, mint reklámcikk

Arra voltunk kíváncsiak, miként tudják a megnövekedett rezsijüket kigazdálkodni a különböző vállalkozások. Mivel a szállítás költsége minden terméket terhel, logikus a feltételezés, hogy a költségek emelkedése előbb-utóbb a fogyasztóknál csapódik le. Fazekas József, a Sajó-Hús Kft. ügyvezetője a következőt mondta ezzel kapcsolatban: „Annyi üzemanyag-áremelés volt már, lassan ideje lenne a húsárakat is emelni”. Fazekas József szerint 2003-as árakon dolgoznak, a piac árérzékenysége miatt azóta nem tudták a megemelkedett költségeiket érvényesíteni.

Barna György, a Bakery Miskolc Sütőipari Kft. ügyvezetője sem számít rá, hogy a szállítási költségek növekedése miatt árat tudnának emelni. A sütőipari termékek forgalmazása terén tapasztalható torz piaci viszonyok nem teszik lehetővé az árrendezést, mert „bárki, aki emel, abban a pillanatban vásárlókat veszít”. Amióta a multik „reklámcikknek tekintik a kenyeret”, azóta az árakat is ők diktálják, s bár tilos a beszerzési ár, illetve előállítási költség alatt terméket forgalomba hozni, ezek a cégek papíron tudnak játszani a költségekkel – ennek eredményeként pedig olyan árat kalkulálnak ki, aminek lehetetlen ellene menni. Barna György szerint emiatt nem emelnek árat a pékségek, de egyharmaduk már nem fogja tudni lenyelni az újabb költségemelkedéseket és belebukik.

Inkább megesszük a pénzt

Lakatos Sándor, a City Taxi vezetője is arról számolt be, hogy lehetetlen az áraikban érvényesíteni a megemelkedett költségeket, ugyanis „utazási kedvünket most is a pénztárcánk határozza meg”. Így is alig van fuvar – az is főleg a hónap elején, fizetés vagy segélyosztás után –, mert az emberek a „pénzüket inkább megeszik”. Nem sok lehetősége van a társaságoknak, ha felszínen akarnak maradni: a lehető legtöbb szerződéses munkát kell elvállalni és az üres fuvarok számát csökkenteni kell – ám ez sem mehet a végtelenségig, előbb-utóbb a társaságoknak „össze kell fogniuk”, és megállapodni egy olyan árban, ami alá senki nem megy. Ennek Lakatos Sándor sem ad túl sok esélyt, ugyanis a piac most sem ebbe az irányban mozdult el, hiszen van olyan taxis társaság, amelyik árcsökkentéssel kampányol.

Nem hárítanak

Simkó Attila, az ételkiszállítással is foglalkozó Rossita kisvendéglő tulajdonosa sem készül a költségek emelkedését áthárítani a vendégeire. „Az üzemanyag ára folyamatosan mozog – mondta. – Ha az emeléseket érvényesítenénk, a csökkenéseket is kellene – nem éri meg bíbelődni vele. Nem hiszem, hogy emiatt az emberek kevesebb pizzát rendelnének”.

Forrás: Észak-Magyarország

 








hirdet�s