Az európaiak negyede ismeri a 112-es segélyhívó telefonszámot

Ma van az egységes segélyhívó szám, a 112 európai napja. Bár már majdnem 20 éve lehet tárcsázni, a kontinens polgárainak alig a negyede tud a létezéséről. Áprilisban Budapesten tartja konferenciáját a segélyhívó központok fejlesztésével és koordinálásával foglalkozó nemzetközi szervezet.

Február 11-e az egységes európai segélyhívó szám, a 112 napja. Bár 1991-ben indították el a kontinensen, az Európai Bizottság adatai szerint az európai polgárok többsége még mindig nem tud a létezéséről. A 2010-es Eurobarometer jelentés szerint 2008-ban a megkérdezettek 22 százaléka, míg 2010-ben is csak a 25 százaléka tudta megmondani, hogy mire szolgál a 112-es hívószám. Bár az ismertsége még mindig alacsony, a megkérdezett európaiak 93-98 százaléka hasznosnak találja az egységes hívószámot. A 112-es számról 2008 óta lehet az összes uniós tagállamban nyilvános, vezetékes és mobiltelefonról is ingyen hívni a mentőket, a tűzoltókat és a rendőrséget.

Magyarország 1999-ben csatlakozott a rendszerhez. A többi tagállamhoz hasonlóan a 112 nálunk is a már meglévő, hagyományos segélyhívó számok mellett működik plusz szolgáltatásként. A befutó hívásokat Magyarországon is szakképzett, idegen nyelveket beszélő ügyeleti stáb fogadja. Az Eurobarometer adatai szerint Magyarországon a segélyhívások 38 százaléka érkezik a 112-es számra, és az esetek 90 százalékában nem ütköztek technikai akadályokba a segítségkérők.

A téves vagy szándékosan félrevezető segélyhívások több uniós tagállamban gondot okoznak, ezért számos technikai megoldás létezik ezek kiszűrésére. Csehországban és Spanyolországban például feketelistára teszik és nagyon komoly büntetésekkel sújtják azokat, akik rendszeresen bombával fenyegetőznek, Ausztriában pedig lekapcsolják őket a telefonhálózatról. Hollandiában egy automatikus számítógépes rendszer azonnal figyelmeztető üzenetet vagy sms-t küld az illetőnek, míg Nagy-Britanniában automatikus hívásszűréssel próbálják csökkenteni a megtévesztő hívások számát.

A Független Hírügynökség úgy tudja, hogy április közepén Budapesten tartja éves továbbképzését az EENA (European Emergency Number Association) nevű, brüsszeli székhelyű szervezet, amely összefogja és segíti az európai segélyhívó központokat. A három napos, nemzetközi workshopon a segélyhívások következő generációjáról lesz szó az Európai Bizottság, a tagállamok belügymisztériumi és rendőrségi illetékesei, a telefonszolgáltatók és szoftverfejlesztő cégek képviselőinek részvételével.








hirdet�s