Az aszalványok és a cukor

Akt.:
Az aszalványok és a cukor

Kevés olyan megosztó dolog van, mint a cukor. Egyszerre vágyunk rá, de egyszerre utáljuk is, hiszen minden csak nem egészséges. De finom. Ami finom az pedig kell.

Finomított cukor kontra fruktóz

A finomított cukrot a cukorrépából nyerik és a felhasználási módja szinte végtelen. Mondhatni, hogy mindenben van manapság, mivel nagyon olcsó az előállítása, és remek az édesítő ereje. De azt se felejtsük el, hogy az egyik legkárosabb az egészségünkre nézve. Éppen ezért, mint mindent, ezt is csak módjával lehet fogasztani. Sőt vannak, akiknek egyenesen tiltó listás, mint például a cukorbetegségben, vagy inzulinrezisztenciában szenvedők. Nekik egy alternatív megoldás édesítésre az eritrit, stevia, esetleg a fruktóz, bár nem annyira javallott.
Ellenben, ha csak diéta miatt nem eszünk cukrot, akkor a gyümölcscukor is lehet egy opció. A fruktóz a gyümölcsöknek a természetes cukortartalma, így kevésbé káros, mint a finomított répacukor.

Aszalványok

Ha szeretjük az aszalt gyümölcsöket, akkor a legmagasabb szénhidráttartalommal bíró gyümölcs a datolya, ami aszalt változatát tekintve sem változik, bár a friss, tartósítószermentes variációja utánozhatatlanul finom. Magas szénhidráttartalmának hála gyorsan csökkenti az éhségérzetet, már pár darab elég ahhoz, hogy eltelítsen.

Hasonlóan előnyös tulajdonságokkal rendelkezik az asztalt sárgabarack is, amiben 63 százalék a ch tartalom. Éppen ezért ebből sem kell túl sok ahhoz, ha éhségünket kívánnánk csillapítani. Az aszalás következtében a gyümölcs a benne lévő vizet elveszíti, így igazából ez egy koncentrált barack.

Nem csak az aszalás az egyetlen tartósítási mód a gyümölcsök tekintetében, számos más módon is megőrizhetjük a gyümölcsök jótékony, előnyös tulajdonságait. Ilyen például a kandírozás, szárítás, illetve liofilizálás. A kandírozás esetében például egy újabb adag cukorral kerül tartósításra az adott gyümölcs. Persze nem mindegy, hogy melyik gyümölcsöt mivel kezeljük, mivel nem mindent lehet teszem azt aszalni vagy szárítani.

A cukorral vagy az édes ízekkel való jutalmazás elég rég óta van jelen az emberi történetben, így az agyunk, ha édességre vágyik, akkor az esetek jelentős részében elismerésre vágyik. Ha ezt minden esetben cukortartalmú ételekkel enyhítjük, hamar függőség alakulhat ki. Éppen ezért, mint minden másban, a kulcs a mértékletesség. Ha csak esetenként (nem esténként ) alkalmazzuk, akkor minden rendben lesz, főleg, ha a fruktóz hatásait Omega3 zsírsavval kompenzáljuk, ami semlegesíti azokat.

– PR cikk –