Az Ab-hoz fordul az ombudsman az iskolakerülés elleni törvény miatt

Budapest, 2012. október 28., vasárnap (MTI) – Az iskolakerülés esetén alkalmazható rendészeti eszközökről szóló törvénymódosítás felülvizsgálatát kéri az Alkotmánybíróságtól (Ab) az ombudsman, szerinte ugyanis a 14 évnél fiatalabb gyermekekkel szembeni rendőri intézkedés lehetősége szükségtelen és aránytalan jogkorlátozást jelent, “amit a szabályozás elemi hiányosságai, a bizonytalan és önkényes jogalkalmazás veszélye tovább súlyosbít”.

Szabó Máté a törvénymódosítás felülvizsgálata mellett a jogszabály hatálybalépésének előzetes felfüggesztését is kérte az Ab-tól – közölte az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala vasárnap az MTI-vel. A parlament július 12-én fogadta el Pintér Sándor belügyminiszternek azt a javaslatát, amely alapján jövő január 1-jétől az igazgatóhoz kísérheti a rendőr azt az általános iskolás diákot, aki igazolatlanul marad távol a tanítási órákról. A rendelkezés szerint ha egy 14 évnél fiatalabb diák nem tudja hitelt érdemlően igazolni, hogy engedéllyel hiányzik a tanításról vagy a kötelező iskolai foglalkozásról, és nincs vele nagykorú, akkor a rendőr – az iskolával való előzetes egyeztetés után – az igazgatóhoz kísérheti. “Hitelt érdemlő igazolást” az iskola, az orvos vagy a szülő állíthat ki. 

Az alapvető jogok biztosa viszont úgy látja, aránytalan jogkorlátozást jelent, átgondolatlan és káros az a koncepció, amely rendészeti eszközökkel akarja akadályozni az iskolakerülést. Megítélése szerint több gyakorlati probléma is felvethető, hiszen a rendőr például nem lehet tisztában a gyermek teljes körű iskolai elfoglaltságával, így nem is tudhatja megítélni, mikor van jogszerűen távol az iskolai óráktól. Szabó Máté kifogásolja, hogy a jogalkotó nem határozta meg, a tanítási napokon milyen időszakban van lehetőség intézkedésre, továbbá szerinte az sem derül ki a szabályozásból, hogy az iskolával való előzetes egyeztetés mennyi időt vehet igénybe, ezáltal mennyi ideig “tartható vissza” a gyermek. “A rendőri iskolába kísérés a hatását tekintve jelentős traumával és az iskolatársak, a tanárok előtti megszégyenüléssel is járhat, így a gyermek emberi méltósághoz való jogát is súlyosan sérti” – írta az ombudsman. Nem vitatja, hogy az iskolai hiányzás jelentős probléma, de megelőzése érdekében elsősorban a gyermekvédelmi jelzőrendszer hatékonyságát kellene növelni. 








hirdet�s