Középiskolai felvételi – Pontyok, harcsák és sok-sok százalék

Akt.:
A középiskolába jelentkezők múlt szombaton töltötték ki a felvételi tesztlapokat
A középiskolába jelentkezők múlt szombaton töltötték ki a felvételi tesztlapokat - © Fotó: Bujdos Tibor
Borsod-Abaúj-Zemplén – A tanárok szerint meglepetés nem volt a felvételi tesztekben, de a matekra több idő kellett volna.

A diákok egyre csúnyábban írnak, egyre rosszabb helyesírással, a matekfelvételin pedig kifogott rajtuk az aranyötvözet és a haltelepítés. A szombati központi írásbeli feladatlapokat javító tanároknak ez volt az első benyomásuk, miután kijavították a teszteket. Persze azért sok szép dolgozat is született.

Hangulatikonok

Dr. Bacsó László, az Avasi Gimnázium magyartanára úgy fogalmazott, a magyar anyanyelvi feladatsorok olyan típusúak voltak, mint az előző években, tehát különösebb meglepetés nem érte a diákokat. Az Avasi Gimnáziumban 69 hatodikos és 83 nyolcadikos írt felvételi feladatlapot szombaton. Mint mondta, a tesztnek két pillére volt, egy szövegértési és egy szövegalkotási, azaz fogalmazás.

– Tetszett, hogy ebben az évben az egyik szövegértési feladat a mai tinédzserek nyelvi világához kapcsolódott, azt figurázta ki, hogy ők hogyan beszélgetnek egymással. Hangulatikonokat kellett megfejteniük, mely alkalmazkodott a fiatalok kommunikációs ismereteihez. A fogalmazási feladathoz kapcsolódtak helyesírási, nyelvtani és játékos, nyelvi feladatok. Alapvetően kompetenciát mértek a tesztek, de azért valamennyi nyelvtani tudás is kellett a sikeres megoldáshoz – sorolta a magyartanár.

Hozzátette: a javítás során azt tapasztalta, hogy születtek nagyon jó dolgozatok, de évek óta megfigyelhető, hogy a diákok írásképe egyre problémásabb, romlik a fogalmazás minősége és a helyesírás is.

kozepiskolai-irasbeli-felveteli11-st

Több időt kaptak

Újabb jelenség, hogy megjelentek az úgynevezett SNI-s gyerekek dolgozatai (sajátos nevelési igényű). Ezek a diákok több időt kaptak a feladatlap kidolgozására. Az Avasi Gimnáziumban 3 ilyen gyerek írt felvételit.

– A pontszámok azt mutatják, a hatodikosok magyarfeladatlapja nehezebb volt, a nyolcadikosoké viszont a tavalyihoz és a tavalyelőttihez képest is könnyebb – osztotta meg tapasztalatait a magyartanár. – A feladatsorok szórtak, tehát voltak egyszerűbbek, amelyeket mindenki meg tudott oldani, közepes nehézségűek és nehezek is. Ez persze nem baj, hisz a felvételinek éppen az a célja, hogy széthúzza a mezőnyt, és megpróbálják sorrendbe állítani a felvételizőket kompetenciájuk alapján.

Dr. Bacsó László megjegyezte: az idén változott a javítókulcs is. Egyértelműbbek lettek a szempontok a fogalmazás javítása során.

Kevés volt az idő

A matematika-feladatsorokról a Földes Ferenc Gimnáziumban érdeklődtünk, ahol Csetneki Csilla matematikatanár volt segítségünkre.

Leszögezte: nem volt nehéz a nyolcadikosok feladatlapja, átlagosnak mondható. A feladatok jellege, típusa is megegyezett az előző évek példáival, sőt olyan feladvány is szerepelt az idén, ami igencsak hasonló volt a korábbi évekéhez.

– A számolós feladatokkal kezdődött a teszt, itt egy-két hibát vétettek csak a diákok. Ezek a példák arra jók, hogy kicsit megnyugodjanak. A probléma inkább abból adódott, hogy kevésnek bizonyult a 45 perc. Ennyi idő alatt nagyon sok feladatot kellett volna megoldaniuk a gyerekeknek. Sokan nem értek a végére, viszont voltak, akik nagyon szép pontszámot kaptak – sorolta a pedagógus.

Néhány feladatot említett. Az egyikben, a 7.-ben két arany­ötvözetnek kellett kiszámolni a karátértékét. Az a és b része még ment a diákoknak, de a további kérdések nehéznek bizonyultak. Ez problémát okozott a gyerekeknek, pedig itt csak aránypárt kellett volna felállítani.

A 10. feladat szintén kifogott a felvételizőkön. Ebben pontyokat és harcsákat kellett telepíteni különböző napokon, és egymáshoz képest kellett kiszámolni a százalékokat. Ezt már kevesen tudták hibátlanul befejezni – jegyezte meg a tanár.

kozepiskolai-irasbeli-felveteli10-st

A felvételi menete

A központi felvételi írásbeli eredményéről a vizsgát szervező középiskolák február 8-áig közvetlenül tájékoztatják a vizsgázókat. A diákok a vizsga részletes eredményeit is megnézhetik azon az értékelőlapon, amelyet a középiskolától kapnak meg.

A középiskolai felvételin az oktatási intézmények három szempont alapján dönthetnek a felvételi kérelmekről: vagy kizárólag az általános iskolai tanulmányi eredmények alapján, vagy gimnázium és szakgimnázium esetén a tanulmányi eredmények és a központilag írásbeli vizsga eredményei alapján, vagy gimnázium és szakgimnázium esetén a tanulmányi eredmények, továbbá a központi írásbeli vizsga és a szóbeli vizsga eredményei alapján. A diákoknak február 19-éig kell jelentkezniük a középiskolákba. A szóbeli felvételiket február 22-e és március 13-a között tartják az intézmények.

– Hegyi Erika –

Porupsánszki Szabolcs derűlátó volt
Miskolc - 68 600 diák izgulhatott szombaton a középiskolai felvételi miatt. „Megkérem a szülőket, hogy fáradjanak le a földszintre” – hangzott el szombat délelőtt pár perccel 10 óra előtt a miskolci Földes Ferenc Gimnázium folyosóján. Az anyukák, apukák, testvérek ugyanis felkísérhették a felvéte...



Avas.
BOON.HU






hirdetés