Ami egy pohárba belefér

Ami egy pohárba belefér
A nagy dolgok néha apróságok. Egy új pohár nem nagy ügy, mondhatjuk, ez is egy divat, új formákat láthatunk belőlük minden évben a boltok polcain. Csakhogy van, amikor egy pohár több mint egy üvegdarab, jelképez valamit, megjelenít, nyelvtől, kontinenstől, nemzetektől függetlenül. Olyan szimbólum, amit mindannyian megértünk, és ugyanazt jelenti a világon mindenütt. Gondoljunk a klasszikus zömök, hasas, talpas konyakos pohárra – bárki ránéz, azt mondja, hogy igen, ez a konyak formája. Lehet, hogy nem mindenki ebből issza, de mégis, szinte mindenki tudja, ismeri. Kiss László írása.

Most már a tokaji furmintnak is van formája, mert péntek este Mádon bemutatták az új furmint poharat. Georg Riedel, a világ egyik professzionális kristálypohár gyártója volt az, aki ott élőben demonstrálta, hogy a valóban nem szokványos, meglehetősen egyedi formájú pohár nemcsak puszta látvány, hanem praktikum is. Ugyanis a publikum maga tapasztalhatta, ugyanaz a bor áttöltve más poharakba nem azt az íz-illat harmóniát nyújtotta, mint az új pohárból.Ez volt a cél, hogy a tokaji furmint a maga teljességében mutatkozhasson meg, azt nyújtva, amire ez a végtelenül sokoldalú, összetett bor képes. De ennél sokkal többről van szó, és ez már nem ízről, illatról, borról szól elsősorban. Hanem gondolkodásmódról. Arról, hogy a felmérhetetlen kincset jelentő tokaji borvidék újjászületéséhez nemcsak építkezéseken, fejlesztéseken, befektetéseken keresztül vezet az út. Vagyis a matematika nyelvén szólva, ezek a szükséges, de nem elégséges feltételek. Ahhoz, hogy Tokaj az lehessen, amire hivatott és való, az édesbor műfajban az abszolút világelsőnek lenni, kell az új megközelítés, az új generációs gondolkodásmód, amit az új pohár megszületése is jelképez. Az a gondolkodásmód, ami képes összekötni a világot, Hegyaljával akár szellemes, gyors, szimbolikus módon is.

Nem véletlen, sőt talán nevezhetjük sorsszerűnek is, hogy a pohár ifjabb Szepsy István borász partnerségével jöhetett létre, aki a borvidék legnagyobb nemzetközi hírnévre szert tevő borászának, idősebb Szepsy Istvánnak a fia, annak az új borászgenerációnak a képviselője, aki otthonosan mozog az egész világban, miközben tökéletesen ismeri és fejleszti azt, amit a vidék hagyományának nevezhetünk. Nem véletlen, hogy a másik oldalról, egy informatikában ugyanígy nemzetközi méretű és jelentőségű üzleti karriert befutó fiatal üzletember, Vinnai Balázs volt a vállalkozás motorja. Ő is édesapja nyomdokaiba lépett, és ahogy borásztársa, a világot járva soha nem feledte, tennie kell a szülőföldért, Tokajért. Mit adhat ez a pohár a borvidéknek, az országnak, nekünk? Hogy felismerik a borunkat, mert lesz egy nagyon jellegzetes, karakteres szimbólum, mint a Shell kagylója, a Mercedes csillaga, amiről a furmint megjegyezhetővé válhat. Ráadásul valóban, ebből kortyolva képes a maximumot nyújtani, és ez a furmint esetében nem kevés. S ha felismerik, megismerik a borunkat – ezzel együtt minket is. A évmilliárdok során létrejött különleges dűlőink, sok százéves tudás, és találékonyság és kitartás, és kicsit az egész történelmünk benne van egy jó korty furmintban – mert ez bor valójában: mi vagyunk.

– Kiss László –


Gasztrotörténelmet írtak az Aszúházban

Apa-fia borvacsora sztárséfekkel, a furmint poharával. tovább »