Álldogáljunk munka közben is!

A sajgó derék is arra figyelmeztet, érdemes egy kicsit felállni, mozogni
A sajgó derék is arra figyelmeztet, érdemes egy kicsit felállni, mozogni
Nyíregyháza – Ma már sokan az ülést tartják az új dohányzásnak. A mozgásszegény életmód és a többórás ülés veszélyeire egyre többször hívják fel a figyelmet, de a helyzet nem sokat változott.

Az európaiak az elmúlt tíz évben egy órával többet ülnek naponta, mint korábban – derül ki a WELL Press közleményéből.

A sok ülés elhízáshoz és sok, ezzel összefüggésbe hozható betegség kialakulásához vezethet. Romlik a koncentráció és a teljesítőképesség is. A helytelen testtartás pedig az életminőséget jelentősen rontó mozgásszervi megbetegedések és a munkából való tartós kiesés okozója lehet. Pedig a megoldás viszonylag egyszerű, néha fel kéne állnunk az egészségünkért.

A Fellowes Brands nemzetközi adatai szerint Európában az irodai dolgozók átlagosan napi 7 órát ülnek számítógép előtt az irodákban. Minden harmadik olyan betegségben szenved, ami összefügghet a hosszan tartó ülő munkával; 32 százalékuknál előfordult már, hogy emiatt több mint két hétre kiesett a munkából. Ez 73 milliárd euró költséget rótt az európai államháztartásokra.

Ehhez képest egy napunk úgy néz ki, hogy általában 8 órát alszunk, 7,5 órát dolgozunk a munkahelyen, otthon 3 órát olvasunk vagy tévét nézünk, persze ülve vagy fekve, s legalább még 1 órát ülünk étkezés közben és a közlekedési eszközökön is inkább lehuppanunk állás helyett, nem beszélve az autózásról. Ezzel szemben nagyjából mindössze 3 órát töltünk állással vagy valamilyen mozgással.

Ülni, vagy állni?

Röviden: a legjobb váltogatni a kettőt. A hosszú ülés ugyanis megemeli a vércukorszintet, növeli a testsúlyt, a vérnyomást és a depressziós, stresszes tüneteket is fokozhatja. Az állás ezzel szemben gyorsítja a véráramlást és az anyagcsere folyamatokat, növeli a koncentrációt, energikusabbá és produktívabbá tesz. A fél óránál hosszabb állás azonban az alsó háti szakasz, a derék fájdalmát is okozhatja, ezért ideális esetben 30 percnél nem kéne tovább egy helyben topogni.

Akkor tennénk a legtöbbet magunkért, ha a 8 órás munkaidőből legalább kettőt állva töltenénk, ami akár a munkaidő feléig is felmehet. Ezeket az időszakokat is érdemes néha könnyű mozgással megszakítani. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy óránként 15-20 perces ülés után 5-10 percet állva kellene dolgoznunk.

KM


Tíz tanács

  1. Állva prezentálj és tárgyalás alatt is állj fel, ha lehet
  2. Sétálj telefonálás közben
  3. A lépcsőt használd a lift helyett
  4. Hazafelé ne ülj le a buszmegállóban, sőt, inkább gyalogolj legalább egy megállónyit
  5. Néha nyújtózkodj és mozgasd át magad az íróasztalodnál
  6. Rendszeresen tarts rövid szünetet és sétálj kicsit
  7. Használj ülő-álló munkaállomást és váltogasd a pozíciódat
  8. Ebédszünetben tegyél egy rövid sétát a szabad levegőn
  9. E-mail írás vagy telefonálás helyett inkább menj oda a kollégádhoz
  10. Ügyelj a megfelelő folyadékbevitelre



0Hozzászólás

Herzlichen Dank für Ihren Kommentar - dieser wird nach einer Prüfung von uns freigeschaltet. Beachten Sie, dass dies gerade an Wochenenden etwas länger dauern kann. Kommentare von registrierten Usern werden sofort freigeschaltet - hier registrieren!

Még 1000 karakter

A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .






hirdet�s