Alkotmánymódosítást is javasol az ÁSZ a közpénzügyek rendbetételéhez

A hatályos magyar alkotmányból hiányzik a közpénzügyek és a közteherviselés szabályozása, ezért az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerint a kiszámíthatóság és a közbizalom megteremtése érdekében az alaptörvénybe kell foglalni az ezeket összefüggő alapvető garanciákat. Egyebek mellett ezt tartalmazza az ÁSZ 15 pontból álló tézisgyűjteménye, amit a számvevőszék elnöke ismertetett szerdai sajtótájékoztatóján.

A 2006-os tapasztalatokról szólva Kovács Árpád kijelentette: a kormány nem egy átfogó koncepció mentén hajtotta végre a reformokat és a reform-jellegű lépéseket, a változásokat pedig nem támasztják alá előzetes hatástanulmányok. A pénzügyi folyamatok rendezettsége láthatóan javult, de az még mindig nem elégséges, ezért is döntöttek a közpénzügyek rendbetételéhez szükséges javaslatcsomag megalkotása mellett – mondta az ÁSZ elnöke.

A közpénzügyek szabályozásának tézisei című 15 pontos javaslatcsomag összefoglalja azokat a szabályozási elképzeléseket, amelyek a közpénzügyek hosszú távú rendbetételéhez szükségesek – mondta Kovács Árpád. Az ÁSZ ennél többet nem vállalhat, nem nyújthatnak be törvényjavaslatokat – tette hozzá. A számvevőszék elnöke sikernek nevezte, mind a kormányoldalon, mind pedig ellenzéki pártok kedvezően fogadták a javaslatokat és elindult az újraszabályozással kapcsolatos munka. Kovács Árpád szerint a 2009-es évtől már az új elvek mentén valósulhat meg a közpénzek felhasználása.

Az állampolgároknak joguk van a pénzügyi biztonsághoz, ezért alkotmányszintű, kiszámítható szabályozás kell – olvasható a javaslatcsomagban. Az új generációk érdekeinek védelmében szükség van a gazdaság fenntartható fejlődését biztosító, az állam túlzott mértékű eladósodását megakadályozó és az államháztartás viszonylagos egyensúlyát megvalósító alkotmányos szabályokra. Az ÁSZ egyebek mellett ezzel indokolja az alaptörvény módosításának fontosságát, amely a javaslatuk szerint a jelenleginél pontosabban határozná meg a közteherviselés fogalmát és a zárszámadás funkcióját. A korszerűsítés végső esetben megtörténhet az alkotmány módosítása nélkül is, de a reform akkor lenne teljes, ha az alaptörvény kibővülne egy, a közpénzügyek szabályozásának alkotmányos kereteit kijelölő fejezettel – fejti ki álláspontját az ÁSZ a javaslat indoklásában.

A számvevőszék 2006-ban 1500 helyszíni ellenőrzést tartott, 61 ellenőrzésről tett közzé jelentést, a vezetők 60 bizottsági ülésen vettek részt és összesen 14 büntető feljelentést tettek – ismertette a tavalyi adatokat Kovács Árpád. A feljelentések többsége az önkormányzati út- és szennyvízcsatorna beruházásokhoz igényelhető támogatások jogszerűtlen igénylése miatt történt. A 298 vizsgált önkormányzat közül 206 jogtalanul, illetve a jogossá válás időpontja előtt vett igénybe ilyen támogatásokat, összesen több mint 3,6 milliárd forint értékben – derül ki az ÁSZ-jelentésből. A számvevőszék 6 polgármester és 9 jegyző felelősségre vonását kezdeményezte. Ezekben az esetekben jellemzően a település érdekében próbáltak meg a helyi vezetők nem szabályos módon plusz forrásokhoz jutni, ami azonban kimerítette a közokirat-hamisítást és a számviteli fegyelem megsértését. Az ÁSZ ilyen esetekben nem mérlegelhet, de azzal tisztában vannak, hogy nem ezek az ügyek a legnagyobbak a közpénzekke! l való visszaélések között. A nagyobb értékű visszaélések azonban “rendesen le vannak papírozva”, és szinte lehetetlen kideríteni a közpénzek valódi útját – tudta meg a Független Hírügynökség.








hirdet�s