Ajándékcsere: nem árt sietni!

Mindent a vásárlókért!
Mindent a vásárlókért! - © Illusztráció: Sipeki Péter
Debrecen, Miskolc, Nyíregyháza – Kicsi lett a pulcsi? Nem tetszik a színe? Vagy van már ugyanolyan a szekrényben? Előfordul, hogy a karácsonyi ajándék nem tökéletes, így nincs más megoldás, mint visszavinni. Utánajártunk, hogy mit és meddig kötelesek kicserélni az üzletek, így megtudtuk: nem árt sietni, hiszen a tartós fogyasztási cikkek esetében ilyen kötelezettség csak a vásárlást követő 3 munkanapon belül terheli az eladót.

Ahány (áru)ház, annyi szokás

Karácsony után az üzletek általában olyan termékeket is kicserélnek, amelyekre nem kötelezi őket jogszabály.

Mit tehetünk, ha a karácsonyi ajándék kicsomagolása után kiderül, hogy a termék sérült vagy nem működik, illetve nem stimmel a ruha, lábbeli színe, mérete? Hová fordulhatunk a probléma orvoslása érdekében, és milyen határidőket érdemes szem előtt tartanunk? Összeállításunkban ezekre a kérdésekre kerestünk választ.

Csak blokk ellenében

Azokat a használati cikkeket, például ruházati termékeket, cipőket, amelyek nem hibásak, nem kötelező kicserélnie a kereskedőknek, ettől függetlenül ezt sokan megteszik. Kolyvek Antónia, a békéltető testület szóvivője szerint vásárláskor érdemes ráíratni a blokkra, hogy – jogszabályi kötelezettségtől függetlenül – az adott üzlet a saját „házszabálya” alapján meddig cseréli ki a nála vásárolt termékeket.

Ahány (áru)ház, annyi szokás – állapítottuk meg az áruházi körutunk végén. A Korzó Bevásárlóközpont műszaki óriásához betérve Mikó Gedeon üzletvezetőtől azt a tájékoztatást kaptuk, hogy készpénzt csak akkor adnak vissza, ha a termék hibás, de ilyen ritkán fordul elő, minden más esetben, amennyiben a vásárló, illetve megajándékozott sértetlen csomagolásban, blokkal viszi vissza az árucikket, levásárolhatja a vételárat. A szomszédos könyvesboltban megtudtuk: december 27-28-án blokk nélkül, január első hetében már csak blokk ellenében cserélik ki az ott vásárolt könyveket. A karnyújtásnyira lévő divatüzlet 30 napig ad árucsere-lehetőséget hagyományos vagy elektronikus blokk bemutatása mellett.

Vissza az üzletbe

– Tartós fogyasztási cikkek (például 10 ezer forint vételár feletti műszaki cikkek) esetében más a helyzet – nyilatkozta Kolyvek Antónia. A vásárlást követő 3 munkanapon belül cserekötelezettség terheli az eladót, utána viszont már jóval problémásabb érvényesíteni a jótállást, hiszen első körben a terméket javításra küldik, csak ezután jön a cserelehetőség, illetve a vételár-visszatérítés. Ha egy üzlet nem hajlandó megnyugtató, korrekt módon rendezni a jogvitát, nem kell rögtön a bíróságra „szaladni”, a békéltető testületeknél ingyenesen indítható eljárás.

Kalapos Jánosné nemrégiben asztali grillt vásárolt az egyik áruház műszaki részlegén. – Hamar elkapkodták a jó áron kínált terméket, ám pár nappal később mégis rábukkantam egyre a boltban. Az eladó azt mondta, mivel két grillt is kapott az, akinek szánták, visszahozták a terméket, az árát pedig levásárolhatták az üzletben.

Szigligeti Andrea egy pulóvert vásárolt a párjának karácsonyra, de észrevette, hogy van rajta egy folt. Mivel nem tudta eldönteni, hogy ez szálhiba vagy egyéb szennyeződés, jelezte a pénztárnál, mire az eladó ráírta a blokkra, hogy foltos a ruha, és ha mosás után nem jön ki a folt, 8 napon belül visszavihetik az üzletbe, kicserélik, vagy a vevő levásárolhatja az árát.

PI, GE