Ahogy a páva tolla szétterül…

Akt.:
Páva-variációk
Páva-variációk - © Fotó: Váradi Levente
Miskolc – „Nagy lehetőség és nagy felelősség nagy zeneszerzők művére komponálni”.

Kodály Zoltán örök érvényű darabjára, az 1930-as években született Páva-variációkra komponált sokszínű, lendületes koreográfiát Zsuráfszky Zoltán. Ahogy a páva tolla szétterül, a zenei tételekre úgy születnek meg a néptánc nyelvén a jelenetek, majd a kis etűdök a végén nagy, harmonikus egységgé állnak össze.

Fontos visszajelzés volt

– Kodály Zoltán műve sok kis tételből áll, és ezek zenei világára válaszoltam a Kárpát-medencei táncos formanyelvvel – mondta az előadásról Zsuráfszky Zoltán koreográfus, a Magyar Nemzeti Táncegyüttes művészeti vezetője. – Látványos, lendületes koreográfia készült a sokszínű zeneműre, a végén pedig, a Kodályra jellemző nagyszabású kódára, a teljes szereplőgárda megjelenik a színpadon. Nincs történetmesélés, de ahogy a zenének van fejlődési folyamata, a táncos képek, jelenetek is úgy egészítik ki egymást. A kis tételek összeállnak egy nagy, klasszikus, magyar zenei alkotássá, és az ebből kibomló tánccá.

Kamarajelenetek és szólómotívumok fogalmazódnak meg a tánc nyelvén. Egy hosszú, a múlt század romantikus szemléletét tükröző pásztorképben például a nagyon érzelmes, lassú tétel éppúgy helyet kap, mint virtuóz motívumokkal teli páros táncvariációk. Az est nemcsak a magyar néptánc sokszínű formavilágát tárja a nézők elé, hanem a viseletekét is, felvillantva a Kárpát-medencében élő népek viseletkultúráját.

– Nagy lehetőség és nagy felelősség nagy zeneszerzők művére komponálni. Ezért számomra a legfontosabb visszajelzés az volt, amikor annak idején Kodály Zoltánné Péczely Sarolta gratulált a bemutató után, elfogadta, sőt megköszönte a darabot – tette hozzá Zsuráfszky Zoltán. – Igazán szép zeneműről van szó, és alaposan átgondoltam a koreográfiát, így amikor most, három év után újból színpadra állítottuk, nagy örömmel dolgoztunk ismét e csodálatos zeneművel, hiszen ez Kodály Zoltánnak egyfajta ars poeticája; az ő magyarság­érzése, a népművészet iránt érzett elkötelezettsége jelenik meg zenében, és reményeim szerint a táncban is.

ÉM








hirdet�s