Agora-fórum a miskolci parkolásról

By Szendrei Péter
Akt.:
Agora-fórum a miskolci parkolásról
Miskolc – Mi lesz a kalózparkolók sorsa? Hogyan változzon a miskolci parkolási rendszer? – ilyen és ehhez hasonló kérdésekre kerestük a választ agorázóinkkal.

Elmúlt héten, csütörtökön délután tartottuk lapunk, az Észak-Magyarország levelezőközössége, az Agora vitafórumát, melynek témái a miskolci parkolási helyzet és az e téren tapasztalható anomáliák voltak. Az Ifjúsági- és Szabadidőházban megjelent Csiszárné Sajgó Erika, a miskolci polgármesteri hivatal hatósági főosztályvezetője, Perecsenyi Attila, a Régió Park Miskolc Kft. ügyvezetője, Rostál László, Miskolc főépítésze és Kovács László Csaba, a közterület felügyelet vezetője, valamint Gáti Attila, az Agora egyik legkritikusabb állandó levelezője.

Peitl Róbert, az Észak-Magyarország szerkesztője nyitotta meg a találkozót, majd Gáti Attila vetette fel sorra azokat a problémákat, amelyek a Miskolcon parkoló autósokat és a parkoló autók közelében élő más miskolciakat foglalkoztat. Többek között beszélt arról, hogy míg tőlünk nyugatabbra már azért elszállítják az autót, ha azt a tűzcsap mellett állította le a gazdája, addig Miskolcon rendre parkolnak az autósok a tűzcsapok előtt, illetve az Avason – ahol földbe süllyesztett tűzcsapok vannak – azokon, holott az avasi paneltűz során is problémát okozott a tűzoltóknak a tűzcsapok megtalálása. Gáti Attila kifejtette még: ha a város nem gondoskodik arról, hogy legyen hol parkolni, nincs erkölcsi alapja bírságolni a tilosban parkolókat. Példaként Lillafüredet említette, ahol nincs megfelelő parkolási lehetőség, és amikor a várva várt turisták megérkeznek, majd kényszerből megállnak az út szélén, a sziklafal tövében, akkor a közterület felügyelők „megszállják Lillafüredet és mindenkit végigbírságolnak”.

Ezt követően azt kérdezte, mennyire tekinthetők legálisnak a belvárosban és Tapolcán üzemeltetett magánparkolók, illetve a tapolcai parkolók előtt álló beterelő emberek alkalmazása; s ha legális, a város miért nem állít valakit a Tapolca elején található ingyenes P+R parkoló elé, vagy táblázza ki jobban? Végezetül Gáti Attila kifejtette, hogy a jelenlegi rendszer alapvetően elhibázott, létre kellene hozni olyan parkolókat, amelyeket hosszú időre vehetnek igénybe az autósok – a vidékről, távolról autóval munkába járók számára – és olyan övezeteket, ahol kizárólag rövid időre szabad csak leparkolni – például posták, üzletek közelében, ahová csak beszalad az ember, és már megy is tovább a dolgára. Ezt követően elmondta: ismeretei szerint aszfaltozatlan területen nem lehetne parkoltatni, így parkolási díjat szedni sem, de ha mégis, a parkolási díjat differenciálni kellene a parkolók minősége alapján. Gáti Attila végezetül utalt rá, hogy a belvárosban üzemeltetett magánparkolókkal kezdeni e kellene valamit a városnak.

parkolási társaság célja nem a büntetés

Perecsenyi Attila kezdte meg a válaszadást: kifejtette, a parkolási társaság célja nem a büntetés, hanem  Miskolc forgalmának szabályozása. A jelenlegi parkolási rendszer is zónás, az egyes zónában a maximális várakozási idő 2, a kettesben három, a hármasban négy óra, majd hozzátette: tervben van egy olyan rendszer kidolgozása is, amiben a parkolók minőségének különbségei a díjszabásban is, megmutatkoznak. A parkolási cég ügyvezetője a konkurenciáról – így a tapolcai és a belvárosi magánparkolók üzemeltetőiről –nem tartotta etikusnak nyilatkozni.

A lillafüredi végigbírságolással kapcsolatban Kovács László Csaba kifejtette, arra azért van szükség, mert gyakran a buszok sem tudnak felmenni a várakozó autóktól, ilyenkor hívják őket. A tűzcsapnál parkolás kérdésére úgy reagált: a KRESZ nem tiltja azt, ezért a közterület felügyelők nem is léphetnek fel az autósokkal szemben.

A privát parkolók létesítését semmi sem tiltja

Sajgó Erika elmondta: a privát parkolók létesítését semmi sem tiltja, a vállalkozónak nem kell előzetesen engedélyt kérnie a tevékenységhez, elég, ha bejelenti és igazolni tudja a terület tulajdonjogát. Bizonyos esetekben az önkormányzat felszólította az önkormányzat területén parkoltatót, hogy hagyja abba a tevékenységét, és bírság kiszabása mellett birtokvédelmi eljárást is kezdeményezett ellene, ám az időigényes.
Rostás László főépítész elmondta, igyekeznek Miskolcon az autókat a föld alá terelni, de – mivel egy mélygarázst nem egy-két évre épít az ember – már ez is számos kérdést vet fel. Milyenek lesznek a jövő autói, milyen parkolóházakra lesz és hol lesz szükség, kell-e valamilyen szolgáltatást – például elektromos töltési lehetőséget – biztosítaniuk? Ő is kifejtette, a belvárosi kalózparkolók ellen nagyon nehéz fellépni, mert a kerítés építéséhez nem kell engedélyt kérni. A tűzoltósági felvonulási területtel kapcsolatban elmondta: a tűzoltósággal közösen felmérik, hol van szükség ilyen helyekre, és ott meg fogja tiltani a parkolást a város.

Az új építkezések során nem tartják be az előírásokat

Dr. Horváth Béla, a város egykori főépítésze kifejtette, hogy az új építkezések során nem tartják be az előírásokat, a meghatározottól lényegesen kevesebb zöld területet és parkolót építenek a beruházók, és a városnak meg kellene tiltani ezek „megváltását”. Példákat is hozott azokra a beruházásokra – színház, Szinvapark és most a múzeumbővítés –, amelyek nem hogy hoztak, vittek el parkolót a várostól. Rostás László egyetértett kollégájával, és úgy nyilatkozott: a jövőben megkövetelik a parkolók és zöld területek létesítését.

Molnár Attila azt kérte, tiltsa meg a város, hogy a belváros egyes gangos házainak udvarát nyilvános parkolóként lehessen használni, illetve szabályozza az üzletek tulajdonosainak parkolási lehetőségeit. Ötletként felvetette a felszíni parkolás megszüntetését is, illetve hogy azok, akik színházba, Művészetek Házába valamilyen rendezvényre érkeznek, ingyen parkolhassanak a mélygarázsok valamelyikében. Erre Perecsenyi Attila válaszában kifejtette: minden megoldásra nyitottak, bár az utóbbi ötlettel a MáHa vezetését kellene megkeresni.

Felmerült még: egy jeggyel lehet-e a Régió Park különböző helyen lévő parkolóiban várakozni, illetve akkor is fizetni kell-e, ha a sofőr benne ül az autóban? Perecsenyi Attila ez utóbbi kérdésre igennel válaszolt, míg a parkolóhely-változtatással kapcsolatban azt felelte: neki is meg kell néznie a szabályokat, de logikusnak tartaná, hogy így legyen.

– ÉM-SZP –



A kommentelés opció, a jó magaviselet kötelező! Moderációs elveinket itt olvashatja .






hirdet�s