A villamosközlekedést fejlesztené a VEKE a 4-es metró második szakasza helyett

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint nyílt és egyben kínos beismerése, annak hogy a 4-es metró tervei hibásak és elavultak, hogy a tervezett második szakaszból kihagynának egyes megállókat. A szervezet szerint kérdéses, hogy egyáltalán szükséges-e ezt a szakaszt megépíteni a főváros jelenlegi anyagi helyzetében, amikor az utasszám nem haladja meg egy erősebb villamosvonal kapacitását.

A két kisforgalmú megálló kihagyásával nem lehet 35 százalékot megtakarítani a második szakasz költségeiből, ráadásul azt is át kellene gondolni, hogy szükséges-e a 4-es metró második szakasza – áll a szervezet közleményében. A VEKE szerint a tervek évtizedekre bebetonoznák a metró végállomását a Bosnyák térnél, az Újpalotáról bejárókat pedig több átszállásra kényszerítené a lépés. A szervezet szerint a Bosnyák téri ágnál kevesebb pénzből ki lehetne építeni a Rákóczi úti és a Thököly úti villamost gyorsvillamosként Újpalotáig, ami közvetlen belvárosi kapcsolatot jelentene az ott élőknek és az elavult buszparkot is kiváltaná.

A VEKE szerint a második szakaszról semmilyen érdemi költség-haszon elemzés nem készült és a lehetőségeket sem vizsgálták meg. Ha újabb metróépítésre lenne pénze a fővárosnak, akkor is inkább a 3-as metró húsz éve megígért meghosszabbítására, vagy az Örs vezér téri metró és HÉV összekötésére kellene költeni a 4-es metró második szakasza helyett. Az egyesület szerint arról sem volt valós szakmai vita, hogy érdemes-e Budaörs határáig elvinni a metrót. A közlemény úgy fogalmaz: a 4-es metró meghosszabbításainak árából egész Budapest felszíni közlekedését rendezni lehetne, mert a belvárosi villamosvonalak visszaépíthetők, a buszok lecserélhetők.

A Főpolgármesteri Kabinet hétfőn a 4-es metró költségeinek lehetséges csökkentési módjairól tárgyalt. Itt került szóba a Dózsa György úti és a Róna utcai állomás kiépítésének elhalasztása, amivel a városvezetés szerint 35 százalékkal kevesebbe kerülne a második szakasz építkezése. A szakértői felvetésről nem született döntés, a kabinet további háttérszámítások elvégzésére kérte fel a tervezőket. A második szakasz egyébként a pesti oldalon, a Baross és a Bosnyák tér között épülne, a harmadik pedig a budai oldalon, az Etele tértől a Budaörsi virágpiacig.








hirdet�s