“A pedagógusnak sikerélmény, a gyerekek pedig imádják”

Sajókeresztúri iskolások
Sajókeresztúri iskolások
Borsod-Abaúj-Zemplén – A hejőkeresztúri „csoda­módszer” elkezdte hódító útját.

– A hejőkeresztúri modell működik, és nem igaz, hogy az első évben nagyon sok pluszmunkát jelent a pedagógusoknak az új módszer – mondta az Észak-Magyarországnak a sajókeresztúri Eötvös József Általános Iskola igazgatója, Kollárné Móricz Edina annak kapcsán, hogy az általa vezetett iskola tantestülete is megtanulta és már sikeresen alkalmazza az úgynevezett Komplex Instrukciós Programot.

Nem buktak meg

A program már több iskolában bizonyított, de több mint 10 éve Hejőkeresztúrban kezdődött Kovácsné dr. Nagy Emese igazgató és a tantestület jóvoltából. Néhány év elteltével országos, sőt nemzetközi hírnévre tett szert a modell, a szakemberek egymásnak adták a kilincset az iskolában. Nem csoda, hisz ez a módszer alkalmas a különböző neveltségű és családi háttérrel rendelkező gyerekek sikeres együttnevelésére, oktatására. A hejőkeresztúri iskola diákjait érdekelni kezdte a tananyag, nem buktak meg, sikeresen szerepeltek különböző versenyeken, és legtöbben érettségit adó középiskolában folytatták a tanulást. A Miskolci Egyetemen az elmúlt héten zárult egy egymilliárd forint támogatottságú uniós projekt, melynek egyik eleme volt, hogy más megyénkbeli iskolák is (pontosan 12) megismerjék és alkalmazzák a hejőkeresztúri modellt.

Már látszik

De térjünk vissza Sajókeresztúrra! Kollárné Móricz Edina igazgató lelkesen mesélte, hogy szeptemberben vezették be a modellt, de már most, novemberben látszik az eredménye. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy a pedagógusnak sikerélményt ad a tanítás. A tantestületben közös gondolkodás, közös szakmai munka kezdődött. És a pedagógusok rájöttek, hogy tulajdonképpen nem jelent többletmunkát ennek a módszernek az alkalmazása, csupán más szemléletre van szükség.

– De ami a legnagyobb siker, hogy a gyerekek imádják a programot. Szeretik a csoportmunkát, ahol mindenkinek van feladata, és jól működnek az úgynevezett nyílt végű feladatok, ahol tulajdonképpen nincs rossz válasz – sorolta az igazgató.

Jó közösség

Nagyon sok hátrányos helyzetű gyermeket nevelnek-oktatnak a miskolci Nyitott Ajtó Baptista Általános Iskolában.

– Folyton keressük azokat a módszereket, melyek alkalmasak a hátrányból érkező gyerekek oktatására – árulta el lapunknak Molnárné Kertész Ildikó, az iskola igazgatója. Több éve alkalmazzák például a „Lépésről lépésre” programot, most pedig ők is megismerkedtek a hejőkeresztúri modellel. Ettől a gyerekek magatartásának javulását, érdeklődésük felkeltését, motiváltságuk erősödését várják, és természetesen tanulmányi eredményük javulását is. De a módszer arra is alkalmas, hogy jó közösséget kovácsoljon egy-egy osztály tanulóiból – fogalmazott az igazgató.

– Hegyi Erika –


A szakképzőben is működik a módszer

Még az uniós projekt elindulása előtt meg akarta ismerni és tanulni a KIP módszert a balmazújvárosi Veres Péter Gimnázium és Szakiskola tantestülete, tudtuk meg Hüséné Szabó Mária igazgatótól. Hiszen meglehetősen zavarta őket, hogy különösen a szakiskola diákjai motiválatlanok, kommunikációs készségük fejletlen. Ellátogattak tehát Hejőkeresztúrba, és a pedagógusok egy részének annyira megtetszett a modell, hogy meg is tanulták az alapokat. Tavaly kezdték alkalmazni az új módszert, és egyre több pedagógus látja be, hogy ez valóban működik. – A diákok egymáshoz való viszonya megváltozott, képesek együttműködni, együtt dolgozni, érdeklődnek a tananyag iránt. Szeretnénk még több órán, sőt szakmai tárgyaknál is bevezetni a hejőkeresztúri modellt – vázolta a jövőt az igazgató.