A nagy bukások

A nagy bukások
Már lecsengőben van a fő mozis idény, ezért érdemes megnézni, hogy miért is buktak óriásit nagy nevű rendezők, illetve, hogy a bevétel nagysága mennyire függ össze a minőséggel.  Shrek2 2004. 06. 15.

Az amerikai mozis nyár, vagyis a fő idény május elejétől kezdődik és augusztus közepéig tart, vagyis minden stúdió erre az intervallumra időzíti a legnagyobb durranásait.Ha röviden akarnánk elemezni a nyarat akkor azt lehet mondani, hogy közepes volt, hiszen míg tavaly nyáron három film, három folytatás is eljutott a 250 millió dollár környékére (Shrek 2 – 441 millió, Pókember 2 – 373 millió, Harry Potter 3 – 249,5 millió), addig idén csak egy papírforma Star Wars 3-at köszönthetünk ekkora magasságokban (378 millió dollár USA-ban, plusz még sok száz millió dollár a világ többi részén).

Jellemző módon a nyár második helyezettje, Steven Spielberg idei első durranása – a Világok harca – is jócskán elmaradt az elvárttól és “csak” 229 millió dollárt jövedelmezett.
Bár akadtak nagyon kellemes meglepetések is a nyári hónapok alatt, igazából az idei fő szezon inkább a nagy nevek orbitális bukásaitól lesz hangos. Eleve negatív előjelekkel kezdődött az idény, hiszen Ridley Scott 130 millióból forgatott Mennyei királysága csak roppant gyenge 47 milliós bevételt ért el, amit ugyan világszerte még 162 millióval megfejelt a film, de így is a várakozások alatt teljesített.

A megabukások sorát ezután a sokszor bizonyított akciócsászár, Michael Bay (Armageddon, Bad Boys 2, Pearl Harbor) folytatta, aki Jerry Bruckheimer nélkül, viszont Scarlett Johansson-nal és Ewan MacGregor-ral erősen befürdött a Sziget című látványos akció-sci-fi-jével (magyar premier – és SG-kritika – szeptember 1.-én), hiszen a 122 millió dollárból forgatott film bevétele 40 millió alatt fog maradni. Ezután el is indult persze az egymásra mutogatás, hiszen először a producerek nevezték a színészeket tévésztári minőséget sem megütő embereknek, majd Scarlett Johansson vágott vissza nekik, hogy nem értenek a marketinghez, ami a film bukásának fő oka volt és kijelentette, hogy ő büszke a filmben nyújtott teljesítményére.

A nyár harmadik gigabukása a már idehaza is bemutatott Lopakodó volt, melynek kudarca főleg a rendező Rob Cohen hibája. Pedig annak idején bebizonyította a Halálos iramban-nal és az xXx-szel, hogy tud sikerfilmet is rendezni, ha muszáj. A Lopakodó 100 millió dolláros gyártási költsége (ehhez jön még 45 millió dollár marketing kiadás) ellenére Amerikában ugyancsak a 40 milliós bevétel alatt fog maradni.

A két film között a hasonlóságok ellenére azért annyi különbség akad, hogy míg a Sziget (a Mennyei királysághoz hasonlóan) nemzetközi forgalmazásban jókorát fog javítani az eredményén, addig a Lopakodó bukása a világ többi részén is előre megjósolható. Ez Magyarországon is így történt, ahol is a műfajából adódóan eleve csak szerény eredményre számító Holtak földje című zombifilmre is többen voltak kíváncsiak Budapesten a premier hetében, mint a Lopakodó 9922 nézője, amely ezzel csak a heti ranglista 5. helyén tudott csak nyitni.