A mobilitás jövője – Bosch módra

Akt.:
Mind több információ segíti a gépjárművek vezetőit
Mind több információ segíti a gépjárművek vezetőit
Budapest, Miskolc – Az automatizált vezetés térkép-technológiáján dolgozik közösen a Bosch és a TomTom.

Az automatizált járművezetés fejlesztése nagyban hasonlít a sok darabból álló kirakós játékokhoz. A Bosch ezúttal a térképek és közlekedési információs szolgáltatások holland készítője, a TomTom segítségével illeszti helyére a kép egy újabb elemét. A két vállalat a magas fokon automatizált járművezetéshez szükséges térkép­adatok területén folytatott együttműködésről állapodott meg, amelynek keretében a TomTom készíti a térképeket, míg a Bosch azok pontosságának követelményeit határozza meg. Az első részleges térképeket egy német és egy amerikai autópályán folytatott tesztjei során jelenleg is használja a Bosch.

Jóval pontosabb térképek

„Csakis kellően nagy pontosságú térképek segítségével közlekedhetünk 2020-tól automatizált üzemmódban az autópályákon” – hangsúlyozta az együttműködés fontosságát dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.

„2015 végére már Németország autópályáinak és gyorsforgalmi útjainak teljes hálózatáról új, nagy pontosságú térképekkel szeretnénk rendelkezni” – emelte ki Jan Maarten de Vries, a TomTom autótechnikai részlegének alelnöke. Ezt az európai és az észak-amerikai úthálózat újbóli feltérképezése követi.

A magas fokon automatizált járművezetéshez használt térképeket két tulajdonságuk különbözteti meg a napjaink navigációs rendszereiben alkalmazottaktól. Méter helyett immár deciméter-nagyságrendű pontosságuk mellett az automatizált járművezetés térképei több rétegből állnak. A hagyományos alap-navigációs réteg segítségével határozza meg a rendszer az A-ból B-be vezető útvonalat és az egyes igénybe vett utak sorrendjét. A lokalizációs réteg újszerű eljárással szolgál nagy pontosságú adatokkal, amelyek alapján a jármű már az igénybe vett forgalmi sávban határozhatja meg pozícióját. Ennek során a gépkocsi környezetmegfigyelő érzékelőinek információit veti össze a térkép lokalizációs rétegének megfelelő adataival. Így az úthoz és annak környezetéhez viszonyítva egyaránt pontosan meghatározható a jármű helyzete.

Mi segíti a döntést?

A lokalizációs réteg felett elhelyezkedő tervezési réteg a további fő jellemzőkön – például útburkolati jelek, közlekedési táblák és sebességkorlátozások – túl többek között az út geometriai adataira vonatkozó információkat is tartalmaz, például a kanyarívek sugarát vagy a lejtők, illetve emelkedő meredekségét. E tervezési réteg igen részletes információi alapján dönt az automatizált vezetésű jármű, például a sávváltásairól.

ÉM


Folyamatosan frissülő információkkal

A magas fokon automatizált járművezetés biztonsága és kényelme szempontjából kulcsfontosságú e térkép­anyag frissítése. A közlekedési torlódásokra, balesetekre, építési szakaszokra vagy sebességkorlátozásokra vonatkozó információknak egyaránt aktuális formában kell rendelkezésre állniuk, csakis így választható meg minden esetben a legkedvezőbb stratégia. A Bosch és a TomTom többféle megoldással kívánja biztosítani a térképek állandó aktualizálását.

A TomTom térképészcsapata továbbra is folyamatosan járja az utakat, pontosan rögzítve azok új elemeit és esetlegesen megváltozott vonalvezetését. A rövidtávú változások, mint például a közlekedési torlódások vagy a frissen kihelyezett jelzőtáblák naprakész követésére a TomTom és a Bosch további flották információit kívánja felhasználni, amelyek járművei az ehhez szükséges érzékelőkkel is rendelkeznek. Az aktuális közlekedési helyzetről ily módon nyert adatok egy szerverbe futnak majd, amely ellenőrzésüket követően a központi digitális térképadatbázisba táplálja őket, immár aktuális formában bocsátva a magas fokon automatizált vezetésű gépkocsik rendelkezésére.








hirdetés