„A kormány az oktatásügyet másodlagos témaként kezeli”

Akt.:
Illusztráció - Tanórán. A diákok jövője is a tét
Illusztráció - Tanórán. A diákok jövője is a tét
Budapest, Miskolc – Vajon mire elég a Herman gimnázium nyílt levele és az azt követő országos összefogás?

Vajon lesz-e valamilyen eredménye a Miskolci Herman Ottó Gimnázium nyílt levele körüli országos összefogásnak? Vajon ez az összefogás elég-e ahhoz, hogy az oktatás irányítói érdemben leüljenek a pedagógusokkal tárgyalni? – kérdeztük az elemzőket.

Mint ismeretes, a Herman Ottó Gimnázium tantestülete január 5-én hozta nyilvánosságra a közoktatás problémáiról szóló nyílt levelét, melyet korábban a Klik elnökének és a köznevelési államtitkárnak küldtek el, de tőlük semmilyen választ nem kaptak. Mára a nyílt levélhez több mint 110 iskola, szervezet, csoport és közel 12 ezer magánszemély csatlakozott. Az elemzők szerint azonban ennél több kell.

Kulcskérdés

Fekete Sándor politológus, a Miskolci Egyetem oktatója kifejtette: a miskolci gimnázium nyílt levele nem véletlenül váltott ki heves reakciókat; a közoktatás reformjával szemben gyűlik az elégedetlenség, ami a jelek szerint most ért el egy kritikus szintre. A helyzetértékelésük alapján a Klik jóval kevesebb pénzből gazdálkodik, mint amire szükség lenne, halmozódnak a kifizetetlen számlák. Az iskolák fenntartója a Klik, de a legtöbb helyen az önkormányzatok a működtetők, nekik kellene például az épületekről gondoskodni. A tanárok idejéből rengeteget elvesz az adminisztráció. A jelenlegi alaptanterv túl sok követelményt támaszt a diákokkal szemben, főleg a lexikális ismeretek megszerzése terén.

A tiltakozásokban egyelőre kevés szó esik a jövőbeli szerveződésről, nem sokkal több a mozgalom, mint egy weboldal, ahol alá lehet írni a különböző petíciókat. Kivételt képez a Pedagógusok Szakszervezetének miskolci szervezete, amely az „oktatási kerekasztal” létrehozása mellett a sztrájk lehetőségét is felveti.

Úgy vélem, a jövő szempontjából a kulcskérdés az, hogy sikerül-e az ügy mellé állítani egy olyan kritikus tömeget, amely már a döntéshozók számára is problematikus lehet. A kormányzat részéről mielőbbi beavatkozást prognosztizálok a kedélyek csillapítására – fogalmaz Fekete Sándor.

Felmorzsolja

Juhász Attila, a Political Capital elemzője hangsúlyozta: az elmúlt évek tapasztalata az, hogy a kormányzat legfeljebb részleges vagy helyi szintű engedményekre hajlandó egyes ágazati tiltakozások esetén. A bevett kormányzati taktika, hogy az egyeztetések elhúzásával, az érdekképviseletek megosztásával, ígérgetéssel és szükség esetén fenyegetéssel felmorzsolja az ellenállást. A közoktatás alapvető problémái főként a túlzott centralizáció és az e mögött meghúzódó politikai–hatalmi célokból fakadnak, ezektől pedig csak akkor hátrálna meg a kormány, ha országos szintű, a pedagógus szakmán túlnyúló, a politikai pozícióját fenyegető tiltakozással találná szemben magát, mint például 2014 végén a netadó bevezetése elleni demonstrációk idején. Egyelőre azonban ilyen erejű tiltakozás nem látszik a közoktatás kapcsán, jelezte Juhász Attila.

Nem éri el

Reiner Roland, a Republicon Intézet elemzője szerint a tiltakozók száma jelenleg még nem éri el azt a kritikus tömeget, ami miatt a kormánynak mindenképpen reagálnia kellene, éppen ezért megéri kivárásra játszania és figyelni, hogy az elkövetkezendő napokban megmarad-e a lendület, vagy a tiltakozók száma megáll ezen a szinten. Egészen más helyzetet jelentene, ha a pedagógus szakszervezetek beleállnának az ügybe és például sztrájkfelhívásra kerülne sor, ennek azonban egyelőre nincs jele. Az Orbán-kormány az oktatásügyet 2010 óta másodlagos témaként kezelte és nem tűnik úgy, hogy akár politikai, akár presztízsokból ez megváltozna.

– A Klik megszüntetése ugyanakkor komoly politikai vereség lenne a kormány számára, éppen ezért nem tartom valószínűnek, hogy ez megtörténik. További nehézség a tanárok számára, hogy az egészségügyi dolgozók felmondása-tüntetése egy kormányzati szempontból súlyosabb ügy, így annak megoldása alighanem elsőbbséget élvez. Új helyzetet teremthet ugyanakkor, ha a felmondó orvosok és tiltakozó pedagógusok, valamint a szociális szféra dolgozói közösen lépnének fel a kormány ellen, általános béremelést követelve – fejtette ki Reiner Roland.

Hegyi Erika


Azt kérem a Fogtündértől: Anya ne írjon több portfóliót

Miskolc – Marci szülei pedagógusok, ő viszont már biztos nem szeretne az lenni. Pál feleségének hajnalban kell kelnie dolgozatokat javítani, mert a napja elmegy a felesleges adminisztrációval. Emília pedig már szorongáscsökkentővel jár be az iskolába tanítani. Több mint tízezren írták alá az oktatáspolitikai változtatások ellen tiltakozó petíciót. A legdrámaibb hozzászólások közül szemezgettünk. Az Abcúg cikke.

Pilz Olivér: “Hagyjanak minket végre tanítani, ne adminisztrálnunk kelljen helyette!”

Miskolc – Pilz Olivér szerint két frusztrált fél van a jelenlegi iskolákban: a tanár és a diák. Interjú: Pilz Olivérrel, a Herman Ottó Gimnázium közalkalmazotti tanácsának elnökével.

Megtörték a hallgatás csendjét a miskolci gimnáziumok

Miskolc – Hamarosan megalakul a Miskolci Tankerület Közalkalmazotti Tanácsának Szövetsége.

Ebben a rendszerben többet bakizik a tanár

Miskolc – Nyűgös, ideges tanárokkal, alacsony színvonalú tanórákkal és pszichés nehézségekkel szenvedik meg a diákok, hogy papírmunkát és szakfelügyelőket sóztak a tanáraikra. Ezért sürgeti nyílt levélben az oktatási rendszer változását a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete, amelyhez keddig több mint kétezren csatlakoztak.

Válaszol a Herman Ottó Gimnázium tantestületének nyílt levelére a Nemzeti Pedagógus Kar

Miskolc – A Nemzeti Pedagógus Kar válaszlevélben reagált a Herman Ottó Gimnázium tantestülete által megfogalmazott nyílt levélre, melyet szerdán tettünk közzé portálunkon. A NPK egyetért azzal, hogy a magyar köznevelés súlyos problémákkal küzd, és közös beszélgetésre invitálja a gimnázium tantestületét.

Nyílt levél a Herman Ottó Gimnáziumból

Miskolc – Kedden egy, a Herman Ottó Gimnázium tantestülete által megfogalmazott nyílt levél érkezett szerkesztőségünkbe. Úgy fogalmaznak: hiába juttatták el észrevételeiket az oktatás irányítóihoz, semmiféle választ nem kaptak.