„A kisfiam végigsírta az egész nyílt napot”

Szőke Éva szerkesztőségünkben
Szőke Éva szerkesztőségünkben - © Fotó: Kozma István
Miskolc – A szakember azt javasolja, ne a saját álmainkat valósíttassuk meg gyermekeinkkel.

– A kisfiam már nagyon várja az iskolát, de csak augusztusban lesz 6 éves. Az óvodában azt mondták, hogy jobban érdekli őt a játék, mint a feladatok. A szakértői vélemény szerint azonban mehet iskolába. Egy másik szakértő viszont azt tanácsolta, ne menjen még. Mit tegyek? – kérdezte aggódva egy szülő Szőke Éva iskolapszichológus, tanácsadó pszichológustól, aki szerkesztőségünk vendégeként válaszolt olvasóink iskolaválasztással kapcsolatos kérdéseire, hiszen a szülőknek áprilisban kell beíratniuk nagycsoportos gyermeküket valamelyik oktatási intézménybe.

A szakember hangsúlyozta: a szülők nyugodtan bízhatnak a pedagógiai szakszolgálat szakértői véleményében, (bár a szülő azt nem köteles elfogadni), hiszen ott az iskolaérettség minden szükséges feltételét megvizsgálják.

Fotó: Kozma István Fotó: Kozma István ©

– Ha az iskolaérett gyermeket visszatartjuk, gondot okozhat számára, hogy a barátai elmennek iskolába, az új óvodai közösségben már nem érzi jól magát, hiszen hatéves korban fontossá válik a teljesítmény, és az, hogy a gyermek iskolai feladatok által sikerélményhez jusson – hívta föl a figyelmet a pszichológus.

Kérjünk véleményt!

Egy másik édesanya is aggódva telefonált. Mint mondta, kisfia érdeklődő, de nem tudja az alapvető formákat lemásolni, és nem tud tízes számkörben számolni. Az óvónő azt mondta, nincs vele probléma, de a szülőt ez nem nyugtatja meg.

Szőke Éva hangsúlyozta: az óvodapedagógus véleményének lehet hinni, ő látja a gyermeket közösségben, tudja, hogyan boldogul a feladatokkal. A szakember azt tanácsolta az édesanyának, ha bizonytalan, kérje nyugodtan a pedagógiai szakszolgálat szakértői véleményét. Az intézmény most a miskolci Petőfi Kollégium 3. emeletén található.

Több szülő arról számolt be, hogy nagycsoportos gyermekét nem érdekli még az iskola, nem beszél róla, nem készül rá. A szakember szerint, amennyiben a gyermeknek nem változik az iskolához való hozzáállása a nyár folyamán sem, érdemes kideríteni, mi lehet a motiválatlanság oka. Az sem mindegy, hogy a család miként vélekedik az iskoláról, a tanulásról. Jelezte: az egyébként nem probléma, ha most még a 6 éves gyermek nem foglalkozik ezzel.

Fotó: Kozma István Fotó: Kozma István ©

Valószínűleg akkor jön a változás, amikor nyáron megveszik az iskolatáskát, a tolltartót, a felszereléseket. Érdemes elvinni a gyermeket az iskolai nyílt napokra, az iskolák által kínált programokra, mert lehet, hogy az kelti fel majd az érdeklődését, amikor megismerkedik a tanító nénikkel, és látja az iskolásokat. A szülőnek nem érdemes emiatt szorongania, az átragadhat a gyerekre is – mondta a szakértő.

Miért sírt?

Épp az iskolai nyílt nappal volt kapcsolatos a következő szülői kérdés. Az édesanya azt mesélte, az iskolanyitogató programon külön tartottak beszélgetést a szülőknek és külön foglalkozást a gyerekeknek. Az ő kisfia azonban végigsírta az egészet. Az édesanya aggódik, hogy gyermeke nem tud majd beilleszkedni az iskolai közösségbe.

Szőke Éva megjegyezte: ilyen esetben jó lenne tudni, vajon a gyermek miért sírt, mi történt a foglalkozáson. Érdemes vele ismét ellátogatni az iskolába, találkozni a tanító nénivel. Az nagyon fontos, hogy a gyereknek szimpatikus legyen az intézmény és a pedagógus, hiszen a sikeres tanulásnak ez az egyik feltétele. Ha a csemete nagyon tiltakozik, érdemes megfontolni, hogy esetleg másik iskolát válasszunk neki. Biztonságot jelent a gyereknek az is, ha egy osztályba kerül óvodás társaival, de egyébként a 6–7 évesek még könnyen kötnek barátságot.

Nem lesz meg­terhelő?

Egy másik édesanya szeretné angol két ta­nnyelvű osztályba íratni a gyermekét, mert tudja, hogy az ­idegen nyelv ismerete manapság nagyon fontos, de attól fél, hogy a gyereknek esetleg nagyon megterhelő lesz a sok pluszóra. Az iskolapszichológus hangsúlyozta: minden gyermeket olyan különfoglalkozásra érdemes beíratni, amihez érzéke és kedve van. Ha jó a mozgása és ügyes, akkor táncra vagy sportra, ha szépen énekel, akkor zenére, ha pedig van kedve angolt tanulni, akkor angolra. Érdemes megtudni az iskolában, valóban megterhelő-e a gyerekek számára a két tannyelvű oktatás, mennyi pluszórát jelent ez.

– A lényeg, hogy ne a saját akaratunkat és álmainkat erőltessük rá a gyerekre, hanem az ő személyiségét vegyük figyelembe – tanácsolta a szakértő.

Hegyi Erika


Gyurmázzon vagy pedig színezzen!

– Kell-e a nagycsoportos gyermekeknek iskolára felkészítő feladatlapokat megoldaniuk? Az óvónők azt mondják, hogy kell, ők is gyakran adnak ilyeneket a gyerekeknek. Az én gyermekem azonban nem szívesen foglalkozik feladatokkal. Erőltessem vagy ne törődjek vele? – kérdezte egy újabb édesanya. Szőke Éva egyértelműen jelezte: nem kell feltétlenül az óvodásoknak külön feladatlapokat megoldaniuk. Ha szívesen csinálják, akkor természetesen foglalkozhatnak vele, de a kicsik szívesebben gyurmáznak vagy színeznek, ami azért hasznos, mert ezek jól fejlesztik a gyerekek finommotorikus képességét. Mindenképpen olyasmivel foglalkozzanak, ami sikerélményt nyújt számukra, lehetőleg minél többet mozogjanak, játsszanak a szabadban, a szülő pedig ne szomorkodjon a feladatok miatt, mert a gyerekben kialakulhat a csalódás, a meg nem felelés érzése, és még inkább ellenállhat majd a feladatlapoknak.








hirdetés




hirdet�s