A hosszú hétvégék jól regenerálják lelkünket

Pócsi Orsolya, klinikai szak­pszichológus
Pócsi Orsolya, klinikai szak­pszichológus - © Fotó: ÉM-archívum
Miskolc – Sok kis üdülés értékesebb, mint egyetlen nagyobb nyaralás – állítja Pócsi Orsolya, klinikai szakpszichológus.

Diákként nagy izgalommal számoltuk vissza a napokat és vártuk a vakációt, amely elhozta számunkra a szabadságot, a gyerekeknek minden évszakban van lehetőségük regenerálódni testileg és lelkileg, a felnőtteknek viszont okosan kell gazdálkodni a szabadságukkal, gondolni kell az esetleges váratlan helyzetekre, betegségekre is és még ott a nyaralás is. A pihenési szükségletről az üdülés áldásos hatásairól Pócsi Orsolyával, klinikai szakpszichológussal beszélgettünk.

– Óriási tév­hit az, hogy egyetlen tengerparti üdülés során úgy feltöltődünk, hogy a kikapcsolódás áldásos hatásai kitartanak egész évben. Egy nagy kiruccanástól, többet ér több kicsi, manapság pedig trend kiaknázni a hosszú hétvégék kínálta lehetőségeket és rendszeressé tenni a pihenést. Utóbbi egészségmegőrző hatással is bír a kutatók szerint – szögezi le a szakember.

Minőségi idő

– A kutatások azt igazolják, boldogságszintünk a pihenés elején még nem, a közepén viszont felerősödik, a vége felé pedig ismét lezuhan. Érdemes többször kiruccanni, hiszen egy-egy jól sikerült utazás emlékképeiből hosszútávon is erőt meríthetünk a hétköznapok során. Sokszor egész évi megtakarításunkat áldozzuk a nyaralásra, miközben nem mindig a méreg­drága, előre eltervezett utak válnak feledhetetlenül szép élménnyé. A luxustól és fényűzéstől sokkal nagyobb érték a minőségi idő. Pihenés során érdemes értékes programokban részt vennünk. Menjünk el koncertekre, színházba, tegyünk olyasmit, amire igazán vágyunk ki-ki maga ízlése szerint kényeztesse magát ilyenkor – tanácsolja a szakember.

Aki hosszútávon rendszeresen üdülget, tehát mindig megtalálja a számára ideális kikapcsolódási formát, például vízparton tölt pár napot, kijár a hegyekbe, annak a szervezetében jóval alacsonyabb lesz a stresszhormonok szintje, ezáltal az apró, párnapos pihenések a szívinfarktus esélyét is csökkentik. Már akkor is érvényesülnek ezek a pozitív hatások, amikor csak álmodozunk, vagy tervezgetjük a kikapcsolódást – állítja a pszichológus.

Környezetváltozás

A szakember szerint ha nem a klasszikus családi üdülésről van szó, fontos mérlegelnünk, kikre áldozzuk a kevés szabadidőnket, hiszen a nyaralás elmélyíthet, ám tönkre is tehet eddig szilárdnak hitt barátságokat.

Többen anyagi megfontolásból otthon maradnak és úgy vélik, így is kipihenik magukat, ám a pszichológus kifejezetten javasolja a környezetváltozást, hiszen a megszokott környezetben nehezebb pihenni, mert ott ugyanazokat a megszokott gondolatokat pörgetjük a fejünkben, míg máshol új impulzusok is segítenek kiszakadni a megszokott kerékvágásból.

Továbbá azt is tanácsolja, hogy a megszokottnál kevesebb időt töltsünk a virtuális térben, ne lógjunk sokat a közösségi oldalakon, hanem szerezzünk valódi élményeket.

–Hagyjunk időt magunknak az álmodozásra, láblógatásra, révedezésre is. Sétáljunk, üljünk ki a parkba vagy a vízpartra csak úgy, mert ebben a szundi-üzemmódban az agyunk is képes pihenni, éppen ezért kifejezetten hasznos számunkra, ha nem vagyunk mindig hasznosak – magyarázta a klinikai szakpszichológus.

Befektetés önmagunkba

– A nyaralás befektetés, melynek köszönhetően megőrizhetjük egészségünket és növelhetjük a teljesítményünket. A hazajövetel után, mikor összecsapnak fejünk felett a hullámok és részben ennek hatására lezuhan a boldogságszintünk, fontos figyelnünk a terhelés mértékére, óvatosan és fokozatosan álljunk vissza. Az első munkahéten célszerű beiktatni több rövidebb kikapcsolódásra szánt időt – javasolja Pócsi Orsolya.

Juhári Andrea