A halállal kacérkodnak kivilágítatlanul…

Miskolc, Taktaszada, Berzék – Két biciklis halt meg egy hónap alatt megyénkben. Elgázolták őket, pedig ha látszottak volna, életben lehetnének – állítják a szakemberek.

Egy hónappal ezelőtt Berzék közelében, pénteken Taktaszada közelében ütöttek el sötétedés után egy-egy kerékpárost, akik azonnal szörnyet haltak. A két tragédia közös eleme az, hogy a szerencsétlenül járt biciklisták kivilágítatlan kétkerekűvel haladtak, és láthatósági mellény sem volt rajtuk. Az autósok vészkékezéssel sem tudták megakadályozni a becsapódást.

Sötétedés után

Arendőrség szakemberét és egy szakértőt kérdeztünk arról, hogy miként előzhető meg a hasonló, szinte tipikusnak nevezhető gázolás. Lasztóczi Péter alezredes, a B.-A.-Z. Megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztály vezetője szerint a halállal kacérkodik, aki világítás és láthatósági mellény nélkül ül a kerékpárra sötétedés után.

Különösen igaz ez a lakott területen kívül kerekezőkre. A gépjárművezetők sakk-matt helyzetbe kerülnek, amikor néhány tíz méterre felbukkan orruk előtt a biciklis. Jobbik esetben, ha szemből éppen nem jön semmi, és az út nem csúszós, talán hirtelen kormánymozdulattal megpróbálhatja kikerülni a bajt magára hozó személyt a volánnál ülő.

Önmagában nem elég

A törvényalkotók felismerték a láthatóság problémáját, mint komoly veszélyeztetési tényezőt, ezért már a parlament előtt van az a tervezet, ami kötelezővé tenné a láthatósági mellény használatát a kerékpárosok és gyalogosok számára is lakott területen kívül.

A baj csupán az, tette hozzá, hogy bár a Kresz előírja a kerékpáron a világítóberendezés létét és használatát, annak sem tesz eleget a biciklis döntő többsége. Azt gondolják, ha lassan mennek látnak. Azzal, hogy őket is észlelik-e, már nem törődnek. Ezért önmagában a szabályok szaporítása nem megoldás.

Ezért szabálysértési hatóságként arra törekszenek a jövőben, hogy a tetten érő rendőr ne elégedjen meg a figyelmeztetéssel. Alkalmazza a helyszíni bírságot, vagy a feljelentést. Ha tíz vagy harmincezer forintot kell fizetnie valakinek büntetésként, talán meggondolja, hogy érdemes néhány ezer forintot áldozni a világító berendezésért. Nem beszélve a láthatósági mellényért, ami néhány száz forintért beszerezhető, és életet menthet.

Szakértői szemmel

Békési Zsolt igazságügyi gépjármű-közlekedési szakértő arról beszélt, hogy amit a gépjárművezető nem lát és érzékel, az előtt nem is lassít. AZ ütközést, a gázolást nem lehet elkerülni. A lakott területen belül az autós számít arra, hogy kerékpárossal találkozik az úton.

Eleve lassabban hajt, mint lakott területen kívül. Ráadásul sokat segít az észlelésben a közvilágítás. Településen kívül azonban az gépjárművezető már nem igazán számít kerékpárosra. A világítás nélkül kerekező, önmaguk feje fölött halálos veszélyt lebegtető bicikliseknek azt ajánlja, ha már nem használnak első és hátsó világítást, vagy láthatósági mellényt, legalább szálljanak le a bicikliről és álljanak meg az útpadkán, ha gépjármű fénycsóváját észlelik a hátuk mögött, vagy meghallják a motorzúgást. Ezzel védik saját életüket. Sőt másokat sem veszélyeztetnek.

Kapcsolódó anyagok:

  • Kerékpárost gázoltak Sajóecsegen /a>
  • Demonstratív nyugalomőrzés Körömben
  • Tragikus kerékpáros gázolás







  • hirdet�s