A fuvarozók nem örülnek, de tudomásul veszik az útdíjfizetés kiterjesztését

A közúti fuvarozók nem örülnek, de tudomásul veszik az útdíjfizetés kiterjesztését az eddig ingyenesen használt autópálya-szakaszokra, autóutakra és főutakra – mondta el a Független Hírügynökségnek a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkár-helyettese kedden. Karmos Gábor szerint a szakma sokkal inkább az április 11-től életbe lépő új, vezetési- és pihenőidő rendszer, illetve a 2009-re várható használatarányos útdíjfizetés költségnövelő hatásaitól tart.

Az úthasználati díj április 1-jei kiterjesztésével egy 12 tonna feletti külföldi jármű nem tud úgy Magyarország területén közlekedni, hogy ne vegyen matricát – mondta az MKFE főtitkár-helyettese. Ez pozitív hatás, mert így a külföldiek is hozzájárulnak az útfenntartás költségeihez és a magyar fuvarozók versenyhátránya is csökkenhet – tette hozzá.

Azokat a magyar vállalkozásokat, amelyek egyébként is megvásárolták az éves matricát, ez az intézkedés nem érinti. Akik azonban nem vettek ilyet, azok teljesítményüktől függően 2-6 forintos költségnövekedéssel számolhatnak kilométerenként, amit kénytelenek lesznek beépíteni a fuvardíjba – közölte Karmos Gábor. Ez is a verseny kiegyenlítődésének irányába hat, mert azoknak is matricát kell venniük, akik eddig elkerülték a fizetős szakaszokat – fejtette ki a szakember.

Szakmailag sokkal nagyobb változást és jóval jelentősebb költségnövekedést jelent a fuvarozóknak, hogy április 11-től egy uniós rendelet alapján változik a gépkocsivezetők vezetési- és pihenőideje – mondta Karmos Gábor. Alapesetben egy sofőr napi pihenőideje 11 óra, amit eddig 3 részletben is kivehetett. A változás szerint azonban csak két részletben veheti majd ki úgy, hogy az első legalább 3, a második pedig legalább 8 óra kell legyen – tette hozzá. Az eddigi egy gépkocsivezetős modellt ezért két sofőrösre kell váltani, csak így lesz teljesíthető az előírás. Ez jelentős költségnövekedést jelent a vállalkozásoknak – közölte az MKFE főtitkár-helyettese.

A fuvarozók leginkább a 2009-től életbe lépő használatarányos útdíjfizetési rendszertől tartanak – mondta Karmos Gábor. Az előkészítő anyagokban a mostani tételekhez képest négyszer-ötször magasabb díjak szerepelnek, amelyeket túlzottnak tartanak – ismertette a fuvarozók ezzel kapcsolatos álláspontját az MKFE főtitkár-helyettese.








hirdet�s