Helyi közélet

2015.01.03. 12:26

Útdíj: már az elején kalamajka

Miskolc - Van, aki rosszul, mások jobban járnak a megyei matricákkal.

Miskolc - Van, aki rosszul, mások jobban járnak a megyei matricákkal.

Egyre-másra érkeznek a kérdések szerkesztőségünkbe a január 1-jétől bevezetett új útdíjfizetési rendszerrel kapcsolatban. Egyik olvasónk azt sérelmezi, nem tájékoztatták kellően az embereket a változásról, senki nem tudja pontosan, hogy melyik, eddig ingyenes útszakaszokon kell január 1-jétől fizetni. Szerinte ez az egész csak arra jó, hogy újabb bevételhez jusson a kormány. Pedig a Miskolcot elkerülő M30-as fizetőssé tétele azt fogja eredményezni, hogy a gépkocsik inkább a városon keresztül jutnak majd el egyik faluból a másikba, ezzel tönkreteszik az utakat, szennyezik Miskolc levegőjét, sorolta olvasónk. Mások arra panaszkodnak, hogy nem lehet sehol megyei matricát kapni, és a fizetőssé vált szakaszokhoz nem helyezték ki a figyelmeztető táblákat.

Január 1-jétől azonban nemcsak az új fizetős szakaszok számítanak újdonságnak, hanem a megyei matricák is. Ezzel viszont sokan jobban járnak, mint az éves útpályadíjjal. Főleg azok, akik a közeli kisebb településekről Miskolcra járnak be dolgozni. Nekik ezentúl 5 ezer forintot kell fizetniük évente, nem pedig 43 ezret.

Térképek

Az interneten (www.kormany.hu) elérhető közleményt és megyei térképeket tett közzé a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, valamint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. A térképeken piros színnel jelölték a fizetős szakaszokat és zölddel az ingyeneseket. Ez alapján mindenki kiszámolhatja, mi éri meg neki jobban: éves, megyei matricát vagy matricákat vásárolni, vagy az időalapú, eddig is működő (10 napos, havi, éves) matricát beszerezni.

A térképek feltüntetik a megye közigazgatási határán belül található összes gyorsforgalmi úti csomópontot is, külön jelölve a megye közigazgatási határához legközelebb eső csomópontot. Az adott megye gyorsforgalmi úthálózatát az ennek használatára jogosító matricával az utolsó, kiemelten jelölt csomópontig lehet jogszerűen használni, ezt követően csak a szomszédos megyére érvényes matricával, vagy a teljes úthálózatra jogosító matrica birtokában.

Tábláznak

A közleményből megtudhatjuk azt is, hogy a Magyar Közút Nonprofit Zrt. táblákkal segíti az autósokat, ezek kihelyezése folyamatosan zajlik. A táblák az M1, M3, M7 Budapestről kivezető szakaszain az utolsó díjmentesen használható csomópont előtt figyelmeztetnek majd arra, hogy mekkora távolságot követően következik a fizetős autópálya szakasz. Az M0-s autóúton az irányjelző táblák informálnak a díjköteles útvonal kezdetéről az arra való ráhajtás előtt, így az autósok a díjköteles szakasz előtti utolsó csomóponton keresztül elhagyhatják az autóutat.

A www.nemzetiutdij.hu oldalon tájékozódhatnak az autósok arról, hol és miként válthatnak megyei matricát. Igaz, az e-vásárlás nem egyszerű, mert az e-matricákat árusító oldal a megnövekedett forgalom miatt lelassult. A matricákat sms-ben egyelőre még nem lehet megvásárolni, a legtöbb benzinkutakon viszont már kaphatóak, legalábbis a közlemény szerint. Olvasóink kérdéseire a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. oldalzártánk idején válaszolt, így a témát hétfői lapszámunkban folytatjuk.

ÉM-HE


Kérdésektől sztrájk ígéretéig

Pénteken az útdíjjal kapcsolatban tartottak sajtótájékoztatót Miskolcon az MSZP és a Jobbik politikusai.

„A december 30-án nyilvánosságra hozott, s január 1-jén életbe léptetett intézkedés módja és célja elfogadhatatlan, már csak azért is, mert a közlekedők figyelmét még csütörtökön sem sikerült közúti jelzőtáblákkal felhívni a változásra, s az 5 ezer forintos megyei matricához is bonyolult hozzájutni”, jelezte Varga László, Miskolc szocialista országgyűlési képviselője és Simon Gábor önkormányzati képviselő, az MSZP miskolci frakcióvezetője. Kijelentették: ha a kormányzat nem változtat a szándékán, akkor országos tiltakozó akciókra lehet számítani.

„A Borsod-Abaúj-Zemplénben élők nem terhelhetők tovább se útdíjjal, se egyéb sarccal” – hangzott el a Jobbik sajtótájékoztatóján. Jakab Péter, a Jobbik megyei alelnöke és Révész Péter, a párt miskolci önkormányzati képviselője jelezte: aki nem akar fizetni, az a megyeszékhelyen átutazva tudja elérni úti célját, ami dugókat, elhasználódott utakat és romló levegőminőséget fog eredményezni a városban. Azt kérdezik: hogyan illik bele Miskolc „zöld város” koncepciójába a várhatóan megnövekedő közúti forgalom, miből kívánják finanszírozni a károsodó utak helyreállítását?


Miskolc - A Borsod-Abaúj-Zemplénben élők nem terhelhetők tovább se útdíjjal, se egyéb sarccal – hangzott el a Jobbik pénteki sajtótájékoztatóján annak kapcsán, hogy a Fidesz január 1-jével fizetőssé tette az M30-as Miskolcot elkerülő szakaszát. tovább »

Miskolc - Sunyi és alattomos módon tette fizetőssé más utak mellett a miskolci déli és északkeleti csomópontokat összekötő elkerülőt a kormány. A december 30-án nyilvánosságra hozott, s január 1-jén életbe léptetett intézkedés módja és célja elfogadhatatlan, már csak azért is, mert a közlekedők figyelmét még csütörtökön sem sikerült közúti jelzőtáblákkal felhívni a változásra, s az 5000 forintos megyei matricához is bonyolult hozzájutni. tovább »

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában