A DBR szerint nincs veszélyben a Műegyetem CH épülete

Nincs veszélyben a metróépítés miatt süllyedésnek indult Műegyetem CH épülete. A DBR Metró Projekt Igazgatóság szerint az épület süllyedése nem éri el az előzetes állapotfelmérésekkor megállapított, szakértők által várt határértéket. Mint a Független Hírügynökség korábban hírül adta, az épület több mint 5 és fél centimétert süllyedt a Gellért téri állomás építése miatt. A DBR korábban egy betontámasz megépítését javasolta, de az pénz hiányában – 1 milliárd forintba került volna – nem épült meg. Több napilap pénteken ismét további süllyedésről számolt be.

A DBR Metró Projekt Igazgatóság pénteki tájékoztatása szerint a süllyedés nem éri el az előzetes vizsgálatokkor meghatározott határértéket. A DBR szerint ezt az építkezés kezdete óta zajlott rendszeres és közös helyszíni szemlék is igazolják. A metróépítés kezdete előtt végzett vizsgálatok idején is voltak repedések és süllyedésre utaló jelek, az építkezés így nyilvánvalóan további hatásként jelentkezett, de az épület nincs veszélyben. A 4-es metróval összefüggésben keletkezett – egyébként az előre jelzettnél szintén kisebb – repedés- és egyéb károkat a beruházó és a kivitelező megtéríti.

A süllyedés természetes kísérőjelensége a régi épületek közelében zajló mélyépítéseknek. A Műegyetem esetében az épületre ható munkafázisok befejeztével a süllyedés mértéke folyamatosan csökkent, mára stabilizálódott.

Az előzetes vizsgálatok egyébként- melyben az egyetem professzorai is részt vettek – a vegyi kar épülete alatt várható átlagos süllyedés 4,5 a maximális pedig 7-8 centiméter volt. A süllyedés hatására 2-3 milliméter széles repedéseket vártak.

Mára az állomásépítés teherhordó szerkezeteinek építése befejeződött. A szeptember közepén tartott legutóbbi szemlén 5 centiméter körüli maximális süllyedést és másfél milliméteres repedéseket találtak. A metróépítési irányelvek, és a szerződés egyébként 5 millimétert jelölt meg, mint enyhe repedéskárt. A süllyedést lecsengőnek találták, ami mára megközelítette a stabilizáció szintjét.

A szemlén találtak olyan károsodást, amely az épület statikai teherhordó szerkezetein bármi teherbírást csökkentő hatásra utalt volna. A mellékfalakon azonban repedések vannak, a vakolat állapota is romlott, a csempék pedig több helyen leváltak, ezért DBR elrendelte további mérési pontok telepítését. Ezen felül a metróépítés okozta károkról, a költségek megosztásáról, valamint a rezgésre érzékeny műszerek kérdéséről további egyeztetéseket kezdeményez.








hirdetés










hirdet�s