A bevásárlás továbbra is a nők dolga

2005 első hat hónapjában tovább erősödtek a hipermarketek és diszkontok – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, a hazai kiskereskedelem helyzetét feltáró Jelentéséből. A vásárlók kedvenc bevásárlónapja továbbra is a péntek; egyre többen autóval közelítik meg az üzleteket, s a teljes forgalom viszonylatában újra nőtt a kártyás fizetések aránya.

A GfK Hungária Piackutató Intézet 2000 óta készít felmérést 2000 háztartás megkérdezésével a hazai kiskereskedelem piaci szereplőiről, az egyes értékesítési csatornák forgalmában bekövetkezett változásokról, trendekről, az egyes üzlettípusok vásárlóiról, illetve azok vásárlási szokásairól. A legfrissebb, 2005 első félévét feltérképező Kereskedelmi Analízisek tanulmányból többek között az is kiderül, vajon a hét mely napján és mely napszakban történik a háztartási beszerzések többsége, autóval vagy tömegközlekedési eszközzel közelítik-e meg a vásárlók az üzleteket, bankkártyával vagy készpénzzel fizetnek-e a boltok kasszájánál.

Az adatok tanúsága szerint 2005 első féléve az élelmiszerkereskedelem számára meglehetősen nehéz időszaknak bizonyult. A hipermarketek piacrésze ugyanakkor további 2 százalékponttal növekedett, csakúgy, mint a diszkontok részesedése – elsősorban a Lidl piacra lépésének köszönhetően.

A Lidl üzleteket – feltehetően az üzletek földrajzi elhelyezkedése okán – összességében egyelőre kevesebben (minden harmadik háztartás) látogatják, mint két fő piaci versenytársa boltjait. A Lidlben az első hat hónapban mért átlagos költés (27 ezer forint) szintén elmarad a konkurensek kasszáiba befolyó összegektől, aminek az oka abban keresendő, hogy üzleteit ritkábban, átlagosan kétheti rendszerességgel látogatják vásárlói. A felmérés során kiderült, hogy egy átlagos vásárló háztartás egyszerre 2550 forintot hagy a legújabb hazai diszkontüzlet-lánc kasszájánál.

A bevásárlások zöme a korábbiakhoz hasonlóan szintén a hét utolsó napjaira koncentrálódik: az egy hét alatt forgalmazott érték szempontjából továbbra is kiemelkedő szerepe van a pénteki és a szombati napoknak. Az egyre gyakrabban csütörtökön induló akciók hatására azonban idén már a hét utolsó előtti munkanapjának, a csütörtöknek az erősödése is megfigyelhető volt.

“A napi fogyasztási cikkek beszerzése még mindig inkább a délelőtti, 9-12 óra közötti időszakra tehető” – mondta el Fogarassy Gabriella, a GfK Hungária Consumer Tracking terület vezetője. “A délelőtti beszerzések a teljes forgalom 60 százalékát adják, s ez természetesen főleg a kisebb alapterületű boltokra jellemző. A hipermarketek és diszkontok összevetésekor kiderült, hogy a délelőtti vásárlás jellemzőbb a diszkontüzletekben, míg hipermarketekbe inkább délután járunk. Ez alól kivétel a Lidl, ahol inkább délután vásárolunk.”

A vásárlók egyre kisebb hányada (49 százalék) jár gyalog boltba, az autós bevásárlások szerepe ezzel szemben évről évre nő – az első hat hónapban már a vásárlók több mint harmada autóval intézi a napi beszerzéseket. A Lidlben vásárlók – az elsőszámú konkurensek vásárlóitól eltérően – közel háromnegyede (70 százaléka) autóval közelíti meg az üzleteket.

Általában elmondható a kutatás eredményei alapján, hogy a kártyás fizetések szerepe folyamatosan nő, bár egyelőre a forgalomnak csupán 10 százalékát teszi ki a készpénzes fizetéssel szemben. A bevásárlásokban továbbra is a nőké a főszerep: a napi beszerzések felét idén is a háziasszonyok végezték, a vásárlások közel egyötödénél azonban a házastárs is jelen volt. A Lidl esetében ennél sokkal gyakoribb a közös bevásárlás.

Bár itt is a háziasszonyok a fő bevásárlók, a forgalomnak csupán egyharmadát teszik ki az olyan esetek, amikor egyedül szerzik be a különböző napi fogyasztási cikkeket. Ebben az üzletláncban a forgalomnak a 60 százalékát a közös – házastárssal, család, barátok, ismerősök körében intézett – beszerzések adják.

A hipermarketek és diszkontok számára egyre fontosabb vásárlói célközönséget a 3-4 fős családok jelentik, akiknek életkorát tekintve meglepő eredményeket hozott az első féléves felmérés. A hipermarketek vásárlói köre idősödik – hiszen egyre nagyobb az 50-60 éves korosztály részaránya a látogatók között -, míg a diszkontok egyre nagyobb százalékban szolgálnak ki fiatalabb vásárlókat – ugyanis ezekben az üzletekben egyre nő a 30-40 éves korosztály szerepe.








hirdet�s