69. Cannes-i filmfesztivál – Hideg kéz érinti a tarkót

Akt.:
William Friedkin
William Friedkin
Cannes – A jó horror mint iskola­példa: Friedkin-­mesterkurzus. Munkatársunk helyszíni beszámolója Cannes-ból.

Az ördögűző volt az első horrorfilm, aminek sikerült megnyerni magának a szélesebb közönségréteget és igazi kultúrtörténeti jelenséggé válni. Idén Cannes-ban a film rendezője, William Friedkin tartott mesterkurzust. A beszélgetésen központi szerepet kapott a már említett kultfilm. Friedkin többek közt mesélt arról, hogy eredetileg egy horrorfilmre szerződött, fogalma sem volt arról, hogy a forgatókönyv alapja egy 1949-ben történt esemény volt, amiről aztán egy pap világosította fel, átadva neki az ördög által megszállt fiú (a forgatókönyvben kislányra változtatták) és a vele foglalkozó orvosok, nővérek és papok feljegyzéseit. Friedkin ezek után azzal a meggyőződéssel állt neki a forgatásnak, hogy – Hamletet idézve – „több dolgok vannak földön és égen, Horatio, mintsem bölcselmetek. Álmodni képes”. Talán e meggyőződése segítette az amerikai rendezőt az eredményhez, amitől 1973 óta emberek millióit verte ki a hideg veríték. Friedkin kitért a film zenéjére is, aminek szerinte olyannak kell lennie, mint „egy hideg kéz érintésének az ember tarkóján”, de beszélt arról is, hogy a film egyik ikonikus jelenetét René Magritte The Empire of Lights című festménysorozatának 6. képe ihlette.

Egy ideje nincs cannes-i fesztivál valami igazán véres és gyomorforgató koreai vagy más távol-keleti horror vagy thriller nélkül. Idén Na Hong-jin Goksung/The Strangers című filmje kavarta fel a gyomrunkat. A koreai filmben is a démoni megszállottságról van szó, aminek többek közt itt is egy kislány esik áldozatául. Minden gonoszság forrása egy titokzatos japán férfi. Úgy látszik, Korea még mindig nem heverte ki a több mint száz évvel ezelőtt kezdődött japán megszállás alatt elszenvedett sérelmeket.

– Váró Kata Anna –








hirdetés