485 milliárdba kerül a 4-es metró – 1 éves csúszásban a beruházás

A jelenlegi kalkulációk szerint 485 milliárd forintba kerül majd a teljes 4-es metró – közölte Demszky Gábor főpolgármester szerdán, az Etele téri munkálatok helyszínén rendezett sajtótájékoztatón. A Kelenfölditől a Keleti pályaudvarig tartó első szakasz 354,4 milliárdba kerül és 2009 helyett csak 2010-re készül el – mondta a főpolgármester. Hozzátette: jelenleg 43,1 milliárdos a költségtúllépés ennél a szakasznál.

Minden híreszteléssel ellentétben a beruházás pénzügyi háttere stabil, a projektet a metrótörvény értelmében 79-21 százalékos arányban finanszírozza a központi költségvetés és a főváros – jelentette ki a főpolgármester. A metróépítést az Európai Unió is támogatja, hisz beruházási bankja, az EIB már évek óta hitelezi a beruházást – mondta Demszky. Az EU a Kohéziós Alapból vissza nem térítendő támogatást is ad, a tárgyalások azonban még nem zárultak le. Az egyeztetések az első szakaszról folynak, a vissza nem térítendő uniós támogatás mértéke várhatóan 100-250 milliárd között lesz – hangzott el a sajtótájékoztatón.

Demszky Gábor szerint azért erősödtek fel a kritikák a metróval kapcsolatban, mert a beruházás most érkezett a finisbe, miután áprilisban elindul a fúrópajzs. A metró ellenzői még egy utolsó kísérletet tesznek, hogy “elmeszeljék” a beruházást – tette hozzá.

A beruházás átvilágítása lezárult. A metróbiztos jelentése szerint a Kelenfölditől a Keleti pályaudvarig tartó első szakasz 1 éves csúszásban van, így 2009 vége helyett csak 2010 végén adhatják át a forgalomnak. A második szakasz, amely a Keletitől a Bosnyák térig megy majd, várhatóan 2012-re készül el, összesen 131,2 milliárd forintból. A főpolgármester szerint az egy éves csúszás okai a különböző tulajdoni viták az építési telkek körül, illetve előre nem látható műszaki problémák, az évekig tartó hatósági engedélyezések, valamint az, hogy a metró ellenzői minden jogorvoslati lehetőséget kimerítenek, hogy hátráltassák a beruházást.

A 43 milliárdos költségtúllépés az első szakasznál Demszky szerint jórészt az alagutak és az állomásszerkezetek megnövekedett vállalási áraiból adódott, de vannak olyan területek is, ahol jelentős megtakarítást értek el. A főpolgármester ilyennek nevezte a metrókocsi-beszerzést, a szerelvényeket végül 14 milliárddal olcsóbban vásároltak meg az eredeti számításokhoz képest.

Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes cáfolta, hogy menesztették volna Gulyás Lászlót, a DBR Metró Projektigazgatóság eddigi vezetőjét. Mint mondta, munkájára továbbra is számítanak, de a vissza nem térítendő uniós támogatások miatt egy EU-s szakembert, Balogh Árpádot, a MÁV EU-s programigazgatóságának főosztályvezetőjét nevezték ki a projektigazgatóság élére.








hirdet�s