40 évvel ezelőtti döntésről vitatkoznak Zalabéren, a lakók közben kikészülnek

Egy 40 évvel ezelőtti döntésről vitatkozik a MÁV és Zalabér önkormányzata, közben a település Vasút utcájának lakóit lassan őrületbe kergeti a vonatok zaja. A lakóházak mindössze 8-10 méterre vannak a sínektől, ráadásul a vonalon óriási forgalomnövekedés várható a villamosítás után. A MÁV szerint az önkormányzatnak, az önkormányzat szerint a vasúttársaságnak kellene megoldani a problémát.

A lakók már januárban is panaszkodtak, hogy nem bírják tovább elviselni a zajt, és a súlyos szerelvények okozta rezgést. A házak falai repedeznek, és a lakásokban megmozdul minden, amikor elhúz egy-egy vonat. A probléma nem újkeletű, de a vasúti forgalom növekedésével súlyosbodott. Januárban a MÁV zajvédő falat ígért, de ez még nem készült el, mert a zalabériek nem kérték. Ők a síneket szeretnék áthelyeztetni.

A MÁV a napokban zaj- és rezgésmérést végzett, de előtte javított a sínek állapotán. A lakók szerint a vasúttársaság nem volt korrekt, mert a felújítás előtt kellett volna mérnie. A zaj- és rezgésvizsgálatnak még nincs eredménye, és a zalabériek nem is kíváncsiak rá, mert szerintük mindenképp szabálytalan, hogy a házak 25 méternél közelebb vannak a sínekhez. Ezt a MÁV is elismeri, de a felelősséget az önkormányzatra hárítja. A vasúttársaság szerint 1970-ben a Zalabéri Tanács hibázott, amikor lakásként értékesítette az épületeket.

A vasútvonallal egyidőben épült vasútüzemi épületek – régi felvételi épület, bakterház – 1970. január 1-től kerültek a MÁV-tól a zalabéri tanácshoz. A tanács a volt üzemi épületekben lévő szolgálati lakásokat magánlakások céljára értékesítette az előírások ellenére – derül ki a MÁV közleményéből. A volt üzemi épületek ugyanis 9-10 méterre vannak a meglévő vasúti vágánytól, nincs meg a 25 méteres védőtávolság.

A térség országgyűlési képviselője szerint azonban nem lehet a mostani önkormányzaton számon kérni az évtizedekkel ezelőtti döntést. Ha a tanácsrendszerben történt dolgokért a rendszerváltás utáni önkormányzatoknak felelősséget kellene vállalniuk, akkor nagyon nagy gondban lennének a jelenlegi képviselők, polgármesterek – mondja Vigh László. Az országgyűlési képviselő szerint a megoldás kulcsa a MÁV kezében van: a vasúttársaságnak kellene kivásárolnia a házakat.

A Független Hírügynökség úgy tudja: a MÁV és az önkormányzat képviselői a jövő héten is tárgyalnak a problémáról. A lakók azt mondják: nekik teljesen mindegy, végül ki orvosolja a gondjukat, a lényeg, hogy valaki végre megtegye.








hirdetés




hirdet�s