24. Zempléni Fesztivál – Mozart köszöntötte Sárospatakot

24. Zempléni Fesztivál - A Liszt Ferenc Kamarazenekar nyitókoncertje
24. Zempléni Fesztivál - A Liszt Ferenc Kamarazenekar nyitókoncertje - © Fotó: Bánhegyi Gábor
Sárospatak – Megkezdődött Sárospatakon a 24. Zempléni Fesztivál.

Ha valaki nem csupán társadalmi eseményként élte át a 24. Zempléni Fesztivál sárospataki nyitókoncertjét, hanem zenei csemegére vágyott, az sem csalódott csütörtökön este a Rákóczi-vár udvarán, ahol a Liszt Ferenc Kamarazenekar és Pasztircsák Ilona (szoprán) adott hangversenyt.

Új színpad

Erre az évre nem csupán új színpad készült a várudvarra, de annak a helye is áttevődött a Vörös torony elől az árkádok elé. Néha a szépséget be kell áldozni a hasznosság oltárán, és ha egy koncert esetében inkább az akusztikai szempontoknak kell érvényesülni, az feltétlenül üdvözlendő, hiszen egyáltalán nem mindegy, a hang honnan verődik vissza, merre terül.

Különösen W. A. Mozart D-dúr divertimentója esetében, ahol egy oboa concertál a zenekarral. Mint a zenetörténet legnagyobb zsenije műveiben olyan gyakran, ebben az opuszban is a játékosság diadalmaskodik. Mozartnak nem volt ideje annyira felnőni, hogy igazán komolyan tudta volna venni saját magát, amihez egy túlzott közlésvágy is társult. A zeneszerző a D-dúr divertimentóban is fecseg, csacsog, látszólag szertelenül csapkod, körbejárja saját magát. Az akusztika remekül vizsgázott, hiszen ennek a műnek egyik legnagyobb próbája a zenekar és a szólóhangszer egymáshoz simulása. Az oboa dinamikája meglehetősen korlátozott, a zenekarnak sokszor kell picit „lefojtani” magát, hogy az egymásnak felelő szólamok karaktere eljusson a közönséghez. Rolla János apró testbeszédei, gesztusai koncert közben végig kitűnően irányította a zenekart.

Drámai szoprán

Az énekeseket az alkatuk is meghatározza, hiszen a „hangszekrény” alapvetően befolyásolja a hangszínt. Ez alapján nem volt nagy merészség megjósolnia annak, aki először találkozott Pasztircsák Polinával, hogy az ő esetében nem a koloratúráriákat ostromló lírai szopránnal van találkánk, hanem itt a drámai szoprán dominál. Pasztircsák Polina erős drámai szoprán, kár, hogy ez csak a második áriában derült ki, hiszen a befejezetlenül maradt Zaide című Mozart-operából előadott Ruhe sanft mein holdes Leben egy kicsit idegen volt a karakterétől, a magasabb hangokat olykor falzettszerű tompításokkal tudta megközelíteni, ettől picit visszafogott volt az előadás. A Bella mia Fiamma viszont telitalálat volt. Egészen a mezzós regiszterekig kontrollált, erősen uralt előadás volt Pasztircsák Ilonáé, érezhetően tökéletesen birtokában volt az áriának, volt mód és lehetőség megmutatni a zenének azokat a részeit is, ahol már a kotta véget ért. Csak remélhető, nem utoljára találkoztunk vele a Zempléni Fesztiválon.

ÉM-BG


Elkezdődött a 24. Zempléni Fesztivál

Sárospatak – A Liszt Ferenc Kamarazenekar fellépésével kezdetét vette a 24. Zempléni Fesztivál csütörtökön este. tovább »

A Liszt Ferenc Kamarazenekar fellépésévek kezdődik a Zempléni Fesztivált

Budapest/Sárospatak, 2015. augusztus 13., csütörtök (MTI) – A Liszt Ferenc Kamarazenekar fellépésével kezdődik csütörtökön Sárospatakon a 24. Zempléni Fesztivál, amelyen augusztus 23-áig operettelőadással, komolyzenei és dzsesszkoncertekkel is várják a látogatókat – hangzott el az M1 aktuális csatorna csütörtöki adásában. tovább »

„Az élményen túl igazi társadalmi esemény a Zempléni Fesztivál”

Sárospatak – Beszélgetés Sárospatak polgármesterével a térség legjelentősebb komolyzenei fesztiváljáról. tovább »

Balog Zoltán: kultúra nélkül nincs ország

Sárospatak, 2015. augusztus 13., csütörtök (MTI) – Kultúra nélkül nincs felemelkedés, nincs család, biztonság, kultúra nélkül nincs ország – jelentette ki Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere csütörtök este Sárospatakon, a 24. Zempléni Fesztivál nyitóhangversenye előtt tartott beszédében. tovább »