22 iskola szűnik meg az országban

A Kazincbarcika és vonzáskörzete többcélú önkormányzati kistérségi társulás szerdán tartotta kistérségi tanévnyitó konferenciáját a Kazincbarcikai Sportközpontban. Az eseményen több mint 600 pedagógus jelent meg. Megszűnő iskolák [.pdf – 22KB]

Szitka Péter, a kistérségi tárulás elnöke köszöntőjében azt hangsúlyozta: a legfontosabb, hogy rendben, megfelelő szakértelemmel, precizitással megkezdődjön a tanév. Az intézmények fenntartói, a polgármesterek előteremtették a kereteket. A világ ugyan sokat változott, s benne a gyerekek szokásai, az állandóságot az oktatási rendszer biztosítja. Ezután Arató Gergely az Oktatási és Kulturális Minisztérium szakállamtitkára ismertette a 2007-2008-as tanév törvényi változásait és az oktatás jövőjét. Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal közoktatási elnökhelyettese, pedig a középiskolai felvételik és érettségik tapasztalatairól adott tájékoztatást.

Különféle formában
Arató Gergely
szakállamtitkár az Észak-Magyarország kérdésére válaszolva elmondta, hogy a közoktatás átszervezése 500 oktatási intézményt érint. Ez nem azt jelenti, hogy ennyi szűnik meg, mert döntő többségükben tagintézmények, közös intézmények jönnek létre, összesen 22 olyan iskola van, amely jogutód nélkül szűnik meg. A pedagógus elbocsátásokról szólva a szakállamtitkár kijelentette, hogy az érintettek köre akár több ezerre is tehető, ám a fenntartó önkormányzatok különféle formában gondoskodnak arról, hogy a lehető legkisebb mértékű legyen az elbocsátottak száma. Például megteremtik a lehetőségét számukra, a képzés és az átképzés esélyét, többen igénybe vehetik a nyugdíjaztatást, valamint a határozott idejű szerződések lejárta után nem hosszabbítanak, de alkalom nyílik pedagógus munkakörök megosztására csökkentett óraszámban. Mindenesetre nem a jogi változások viszik előre az oktatás ügyét – hangoztatta. Az önkormányzatok felmérték a kapacitásokat, meghozták döntéseiket. A most kialakított oktatási rendszerben a finanszírozás feladathoz és célhoz kötött, óvatosan és stabilan működtetehető. Egy nagyságrenddel több forrás áll majd rendelkezésre, ám jóval koordináltabban kell felhasználni. A szakállamtitkár bízik abban, hogy a befektetett munkának van értelme és az eredménye sem marad el. Az érdemi párbeszéd kezdete lesz a mostani tanév – mondotta végezetül Arató Gergely.