Ömlenek a prospektusok a miskolci postaládákba – feleslegesen?

Miskolc – Értelmetlen környezetszennyezés, bosszantó papírköteg, ami hamar a szemétbe kerül, vagy hasznos információforrás az áruházláncok által kibocsátott ingyenes reklámújság-halom?

Az egyik belvárosi élelmiszer-áruházból távozókat faggatjuk arról, hogy zavarja-e őket a levélszekrényükben talált nagy mennyiségű reklámanyag, vagy éppen fontos tájékoztatási eszköz a számukra.

Szabó Mihályné kérdésünk hallatán sorolni kezdi, mi mindennel tömik tele a postaládáját napról napra. A tizedik kiadványnál akad el, és kezd el gondolkozni: melyiket is hagyta ki? “Ha két napig nem szedném ki, magától ömlene ki minden a levélszekrényből. Töméntelen mennyiségű hirdetési anyagot tuszkolnak bele, de azért át szoktam böngészni némelyiket. Látom, mi akciós, hol tudom olcsóbban megvásárolni ugyanazt a terméket.”

Márti óvatosan fogalmaz: “Túl soknak találom, amit kapok, de azt nem mondanám, hogy teljesen haszontalan. Bár sokakat annyira zavar, hogy kiírják a postaládájukra: Reklámújságot nem kérek!!!!! Így, öt felkiáltójellel.”

Gyuszi bácsi délelőttönként akkurátusan végignyálazza valamennyi reklámküldeményét, és precízen egy noteszba vezeti fel, hogy hol kaphatja meg a legjobb áron, amire a háztartásban szüksége van.

Bődi Richárd vele ellentétben nem teketóriázik sokat: gyújtósnak használja az áruházláncok kiadványait. További három, neve elhallgatását kérő vásárló pedig azonnal a kukába hajítja az ingyenes lapokat – sok esetben fontos levelekkel, iratokkal, csekkekkel együtt.

A Hulladék Munkaszövetség illetékesétől megtudtuk, hogy egy néhány éve készült felmérés szerint egy személyre tíz-tizenegy kilogrammnyi reklámújság jut egy évben. “Felesleges energia-és papírpazarlásnak tartjuk” – fogalmazott Rácz Judit környezeti tanácsadó. “Ezekkel a kiadványokkal fogyasztást gerjesztenek a cégek: olyasmit is megvetetnek velünk, amire valójában semmi szükségünk nincsen.”

Rácz Judit figyelmeztetett arra is, hogy hiába szórjuk ki azonnal, mégis hatást gyakorolnak ránk az újságok. Ezzel szemben a környezettudatos árucikkeknek nincs frontja, felülete, ahol megbarátkozhatnának, megismerkedhetnének velük a fogyasztók. “Az áruházláncok által favorizált, reklámozott termékeknek jelentős része ráadásul nagy szállítási távolságból kerül az üzletbe, ami tovább terheli a környezetet. Az élelmiszereik közül pedig sok a gyorsfagyasztott késztermék, ami tömve van tartósítószerrel és színezékekkel” – sorolta.

Szerettük volna, ha a “multik” is elmondják, mit tapasztalnak: kedvelik-e vásárlóik az ingyenes újságokat, és megéri-e nekik tonnaszámra nyomtatni a színes katalógusokat. De hiába kerestük őket kérdéseinkkel: mindössze egyetlen áruház illetékeseit sikerült elérnünk, ám ők szűkszavúan csak annyit mondtak: “Nem kívánunk nyilatkozni.”

Kapcsolódó cikkek:








hirdetés




hirdet�s