Érvelés: csak a jobbaknak

Érvelés: csak a jobbaknak
Miskolc – A magyar nyelv és irodalom írásbelivel kezdődött el az idei érettségi vizsgák sora.

Szabó Magda,Gelléri Andor Endre, Karinthy-Kosztolányi összehasonlítás, valamint egy Magyar Hírlap-interjú – idén ezek voltak a magyar középszintű feladatok az érettségin. Hétfő reggel rendben elkezdődtek a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgák. A diákok – immár öt éve megszokott módon – két tesztfüzetet kaptak középszinten. Az első a szövegértés, a második a szövegalkotás feladatokat tartalmazza.

A novellát választották

Tatárné Cselei Csilla, az Andrássy Gyula Szakközépiskola magyartanára a szövegértési feladatokat még nem nézte át, amikor elértük telefonon, de a szövegalkotásit már igen. Mint mondta, az érvelést valószínűleg a gimnáziumok jobb tanulói választották, mert ehhez komoly olvasmányélményekre volt szükség. Aki ismeri Jókai, Mikszáth és Móricz regényeit, azok bátran nekifoghattak ennek a témának. A magyartanár szerint tanítványai közül valószínűleg a novellaelemzés mellett döntöttek sokan. Bár Gelléri Andor Endre nem tartozik szorosan a törzsanyaghoz, de a novella terjedelmét és a megadott szempontokat figyelembe véve a diákoknak nem okozhat gondot ez a feladat. A versösszehasonlítást megint csak nehezebb próbatételnek tartotta a magyartanár, mivel, mint fogalmazott, nem egyszerű verselemzésről van szó, hanem a Karinthy-paródia jellemző stílusjegyeit is figyelembe kellett venni.


Korrekt feladatsor

Első ránézésre nem tartotta túl nehéznek az írásbeli szövegértési részét Kovácsné Szeppelfeld Erzsébet, a Földes Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese és magyartanára, bár hozzátette: igazán akkor tudna véleményt alkotni, amikor már elkezdte a tesztek javítását. Azt azonban megjegyezte, hogy az idén többet kellett a diákoknak a feladatlapra írniuk, mint az elmúlt években, így lehet, hogy néhányuknak kevés volt az idő. Az írásbeli második részét is korrektnek ítélte az igazgatóhelyettes, megjegyezve: talán egy árnyalattal nehezebb volt a tavalyinál az érvelés és az összehasonlító verselemzés.

– Azt nagyra értékelem azonban, hogy az érvelési feladat jobban kapcsolódott az idén az irodalomhoz – fűzte hozzá az igazgatóhelyettes.

Megjegyezte: Gelléri Andor Endre gimnáziumban nem tananyag, de megadott novellája alkalmas volt arra, hogy felmérje, a diákok mennyire sajátították el a novellaelemzés tudományát.

ÉM-HE 

 Ez volt a magyar

– Idén a szövegértés teszt egy egyetemi tanárral, Szentmártoni Szabó Gézával készült Magyar Hírlap-interjún alapult, amelyben egy nemrég felfedezett Janus Pannonius-szövegről kérdezték tavaly októberben.

Három szövegalkotási feladat közül választhattak a diákok:

– A Ne félj! Beszélgetések Szabó Magdával című kötet Lettem, aki vagyok című fejezetének részlete alapján érvelhettek „a tér jelentőségéről a műalkotásokban és a hétköznapi életben”.

– Gelléri Andor Endre: Pármai likőr című novelláját kellett értelmezni, különösen fókuszálva a főhősnőre.

– Összehasonlító verselemzés: Kosztolányi Dezső: A kis mécs című verse és Karinthy Frigyes: A kis edény című paródiája alapján.


 Diákok, vizsgák

A 2010. május júniusi vizsgaidőszakban a Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 77 iskolában szerveznek érettségi vizsgát

Az iskolákban összesen 265 vizsgabizottság működik

A megyében összesen 9113 diák tesz érettségi vizsgát

A középszintű vizsgák száma összesen: 32 981

Emelt szintű vizsgák száma összesen: 1524

Magyar nyelv és irodalomból 6584-en tesznek középszíntű és 67-en emelt szintű érettségit a megyében


 

 

 

 

 

 

 








hirdet�s