16 milliárdot költ reklámra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség

Budapest – Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) 9 éve alatt összesen 16 milliárd forintot költ reklámra a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) – mondta Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos, akit az ÚMFT végrehajtását felügyelő eseti bizottság hallgatott meg kedden.

Az ellenzéki képviselők egyebek mellett azt kifogásolták, hogy csak hétfő délután kapták meg a kommunikációról szóló összefoglalót, “kormányközeli vállalkozók” szerepelnek a reklámokon, valamint egy Kht, mint “Bajnai cége” hirdeti magát, és többmillióért ajánl fel pályázatírási szolgáltatást vidéki önkormányzatoknak.

Uniós kötelezettség a strukturális és kohéziós alapokból származó brüsszeli források megfelelő kommunikációja – mondta Bajnai Gordon. Ennek mértékét és módját is pontosan meghatározzák. Nem csak újsághirdetésekről és óriásplakátokról van szó, ebbe a körbe tartoznak a pályázati felhívások, az előkészítő-véleményező eljárások, valamint az eredmény-kommunikáció a lezárult sikeres projektekről – közölte a kormánybiztos. A kiadások 85 százalékát Brüsszel fedezi.

A 3 évre szóló I. Nemzeti fejlesztési Tervhez (Nft) kapcsolódóan 6,5 milliárdot költöttek kommunikációra, az ÚMFT 9 éve alatt pedig 16 milliárdot fordítanak erre a célra – mondta Bajnai Gordon. Ez egy évre vetítve 1,9 milliárdot jelent. Ebből a 15 operatív program, valamit a nagy egyedi projektek, mint például a zászlóshajó-programok népszerűsítésére költenek.

A bizottság fideszes elnöke egyebek mellett az kifogásolta, hogy csak hétfő délután kapták meg a kommunikációs stratégiáról és költségekről szóló 50 oldalas összefoglalót, így nem volt idejük azt tanulmányozni. Pelczné Gál Ildikó közölte: infomációi szerint az a gyakorlat az NFÜ-nél, hogy elküldik a munkatársakat, majd külsős szakértőként foglalkoztatják őket. A testület elnöke, valamint más fideszes képviselők is arról számoltak be, hogy egyes hírek szerint egy Promei Kht. nevű cég vidéki önkormányzatokat keres fel és 6-8 milliós pályázatírási ajánlatokat tesz. Állítólag úgy hirdetik magukat, hogy ők “a Bajnai cége”, így szinte biztos a siker, ha velük iratják meg az akcióterveket – hangott el a bizottsági ülésen.

Bajnai Gordon ígéretett tett arra, hogy kivizsgálja a Promei Kht. -vel kapcsolatban felmerült állítólagos visszaéléseket. Mint mondta: a kht. a Miniszterelnöki Hivatal felügyelete alatt álló non-profit cég, amely egyebek mellett uniós programokat készít elő és menedzsel. Közlése szerint a cégnek nincs felhatalmazása arra, hogy az NFÜ, vagy akár az ő nevében eljárjon.

A különböző feladatok kiszervezéséről szólva Bajnai Gordon elmondta: az NFÜ-t sem kerülte el a konvergenciaprogramban megfogalmazott 20 százalékos leépítés, ezért a megnövekedett feladatok ellenére is voltak elbocsátások. J jelenleg 250 tisztviselő dolgozik az ügynökségnél. Külső szakértőket nem állandó munkákkal, hanem projektszerű feladatokkal bíznak meg – mondta a kormánybiztos.

Egyes ellenzéki bírálatok szerint a fejlesztési programokat népszerűsítő reklámokban “kormányközeli vállakozók” szerepeltek, úgy mint Nyakó István MSZP-szóvivő barátja, illetve Kóka János gazdasági miniszter egykori üzleti partnere. Bajnai Gordon közölte: a cél az volt, hogy ne statisztákat szerepeltessenek, hanem valódi történeteket mutassanak be. Szerinte a fideszes képviselők ezt úgy állítják be, mintha valami érdekük származott volna a szereplőknek a részvételből. Mint mondta: pénzt nem kaptak érte.








hirdet�s