13 évesen programokat ír a miskolci fiú

Akt.:
Kiss Dániel
Kiss Dániel - © Fotó: Bujdos Tibor
Miskolc – Kiss Dániel 13 éves, de már több számítógépes játékot készített. Fejlesztései androidos telefonra letölthetők. A közelmúltban e-napló applikációt is készített, hogy könnyebb legyen a diákoknak – általános iskolában ugyanis nincs elektronikus napló – telefonról követniük a tanulmányi jegyeiket. Jelenleg pedig egy 3D-s játékon dolgozik.

Zavarta, hogy a tájékoztatóból nem derült ki elsőre az osztályzatai átlaga. Így azt sem tudta pontosan, miből kell jobban teljesítenie, hogy meglegyen az ötös. Ezért gondolt egyet, és kifejlesztett egy e-napló applikációt. Így már nem kell a számológéppel bajlódnia, a telefonján pontosan követheti, melyik tantárgyból hányasra áll. Igaz, Kiss Dánielnek nem okoz nagy fejtörést kiszámolni a félévi, év végi osztályzatait, hiszen kitűnő tanuló. De internetes fejlesztéseit nem is elsősorban magának, hanem a felhasználóknak készíti a 13 éves fiú.

Van egy álmom, egy saját fejlesztőcég létrehozása. Kiss Dániel

Játékokat készített

Merthogy nem az e-napló az egyetlen fejlesztése, ő készítette a Pota-tales játékot, illetve a ColorBlindert, valamint a ShapeBlindert is. Az első program főszereplője egy krumpli – innen a név is –, ami meg szeretne menekülni attól, hogy megsüssék. Ebben mi, illetve a játékosok segíthetnek neki.

A ColorBlinder egy ügyességi játék, ahol ki kell szűrjük az egyforma színű négyzetek közül az eltérőt, persze időre. A harmadik a ShapeBlinder, lényege: az üres képernyőn való tapogatással kell megállapítani, hogy az alul látható alakzatok közül melyik van elrejtve a kijelzőn. Ha jó részre bökünk, a telefon jelzi.

– Most egy újabb játékon dolgozom, de ez már komolyabb, 3D-s fizikai-logikai program lesz – árulta el Dániel. – Ezek a játékok androidos telefonokra letölthetők.

Videó: RTL Klub

A 13 éves fiú a miskolci Kossuth Lajos Evangélikus Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium és Pedagógiai Szakközépiskola nyolcadikos tanulója. Elsősorban az informatika érdekli, olyannyira, hogy régebben számítástechnikai blogot is írt. Első internetes játékát 2014-ben hozta létre a Szabadfogású Számítógép Versenyre. Ez egy PowerPoint-prezentáció-készítő szoftverrel készült: a piros pöttytől kellett eljutni a sárga csillagig egy zöld ösvényen, az úton forgó nyilacskákat kellett kerülgetni. Dániel szerint ez a játék még elég kezdetleges volt, de ennek ellenére a versenyen – 180 induló közül – ötödik lett. Nem beszélve arról, hogy ő volt a legfiatalabb versenyző, éppen ezért még szülői engedélyre is szüksége volt, hogy nevezhessen.

Ma már nem bánja, hogy két éve nem nyert a versenyen, mint mondta, ha akkor sikert ér el, akkor nem kezdi el a fejlesztést.

Autodidakta módon

De elkezdte… Hogyan? Dániel mindent autodidakta módon, az interneten talált írások, kisfilmek alapján tanult meg, illetve még tanul folyamatosan. Ami másoknak kínai, azt ő elsőre megérti, ha mégsem, addig nézi, olvassa, gyakorolja, amíg el nem sajátítja.

Édesanyja szerint Dániel már kiskorában is ilyen volt, korán elkezdte érdekelni a számítógép, gyurmafigurákkal forgatott kisfilmeket, sok-sok kreatív ötlete volt. De már akkor is olyan szinten értett a számítástechnikához, hogy édesanyja főnöke őt hívta be, hogy javítsa meg az irodai gépet. És Dániel megjavította.

Mára eldőlt, mindenképp informatikával szeretne foglalkozni, az álma egy saját fejlesztőcég létrehozása. Persze nem volt ez mindig így, néhány évvel ezelőtt, amikor megkérdezték tőle, mi szeretne lenni, Dániel azt válaszolta, villamosvezető, óvodás korában pedig mindenes miniszternek „készült” – árulta el az édesanyja.

Egy saját fejlesztőcég megvalósításához még sokat kell tanulnia, de az iskola és a programozás mellett néha játékra is jut idő. „A saját játékaimmal is játszom, de azokkal inkább tesztelés miatt. De van egy városépítős számítógépes játék, az most a kedvencem” – tudtuk meg Dánieltől.

– Szántó Rita –








hirdet�s