12 új trolival és GPS-szel akadálymentesít a BKV

12 új, alacsonypadlós, a mozgáskorlátozottak közlekedését megkönnyítő trolibuszt vásárol a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) még ebben a félévben – jelentette be Bősze Sándor, a BKV Közlekedési Főosztály vezetője, szerdán délelőtt Budapesten. Hozzátette: a BKV a járműpark folyamatos lecserélésén és a tömegközlekedés akadálymentesítésén túl átáll az elkövetkező években a GPS, vagyis a műholdas helyzetmeghatározó rendszer használatára.

39 új trolibusz megvásárlásáról született elvi döntés a BKV-nál, közülük 12 alacsonypadlós járművet még ebben a fél évben megvásárol a vállalat. Az egyenként 78 millió forintba kerülő, Skoda-Ganz típusú új járművek a régi trolikat váltják ki a 76-os és más vonalakról – hangzott el a tájékoztatón.

A BKV folyamatos fejlesztésekkel akadálymentesíti a tömegközlekedést. A vállalat célja, hogy a teljes közlekedési hálózatot igénybe vehessék a mozgásukban korlátozottak, de az osztályvezető azt is elismerte, hogy 2010-ig valószínűleg ez nem fog sikerülni, mivel ahhoz a teljes közlekedési hálózatot át kell alakítani – mondta az osztályvezető. A 2010-es dátumról egyébként az 1998-as esélyegyenlőségi törvény rendelkezik.

A BKV a 86-os busz vonalán teszteli majd a GPS alapú forgalomirányítást. Egyelőre még nem tudja a vállalat, hogy mikor térnek át teljesen az új technológiára, de ahogy a szóvivő fogalmazott: ez minél sürgősebb, mert 7-8 éven belül teljesen elavul a BKV forgalomirányítása. A technológia egyébként azt is lehetővé teszi majd, hogy külső vevőegységgel például vakoknak is tájékoztatást adjon a jármű helyzetéről.

A szóvivő bejelentett továbbá, hogy ez év májusig az összes Combino “munkába áll”- és ezzel a teljes körút is akadálymentesül majd. A hosszú távú fejlesztésekről elmondta: 300 darab új, alacsonypadlós buszt szándékoznak beszerezni 2010-ig, ha pedig ez megvalósul, akkor a teljes gerinchálózaton alacsonypadlós járművek közlekedhetnek. A további tervekben szerepel többek között az 1-es villamos alacsonypadlósítása, a 3-as metróvonal akadálymentesítése, illetve a 4-es metró építésénél a mozgáskorlátozottak igényeinek figyelembe vétele – mondta az osztályvezető. A BKV a fejlesztések mellett négy taxival is segíti a mozgáskorlátozottakat, ezek háztól házig is elviszik két buszjegy áráért a mozgássérülteket.

A fejlesztések között nem szerepel több korlátlift felszerelése, mivel a BKV véleménye szerint a meglévőket sem használják. A vállalat, mint ahogy az osztályvezető ígéri, folyamatosan egyeztet a mozgáskorlátozottak képviselőivel.

Kedden stratégiai együttműködés keretében Budapest, a közlekedési tárca és a közlekedési vállalatok létrehozták a Közlekedési Fórumot. Ennek egyik célja a folyamatos és összehangolt fejlesztések mellett a főváros akadálymentesítése.